نکات مهم درباره نیش عقرب ها

کارهایی که باید پس از عقرب زدگی انجام شود

عقرب ها متعلق به طبقه عنکبوتیان و با عنکبوت ها و کنه ها هم رده هستند. ​​عقرب ها به طور متوسط اندازه ای در حدود 7.5 سانتیمتر دارند، اما برخی از گونه های این بندپایان می توانند کوچکتر یا بزرگتر باشند. برخی افراد از عقرب ها به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنند، برخی دیگر با آن ها به عنوان آفاتی تهدید آمیز و خطرناک که در خانه هایشان کمین کرده اند برخورد می کنند. در عین حال در بعضی موارد، افراد به واسطه شغلی که دارند یا به دلیل فعالیت های دیگر، ممکن است با این موجودات ارتباط پیدا کنند.

صرف نظر از نحوه ارتباط، عقرب ها جانورانی مجهز به نیش زهردار هستند و می توانند توسط نیش زهردارشان شما را بگزند. به همین دلیل در ادامه اطلاعاتی در مورد نیش عقرب و کارهایی که باید پس از عقرب گزیدگی انجام دهید، آورده شده است.

چه عواملی باعث گزش عقرب می شوند؟

زهر عقرب ها از نیش آن ها که در انتهای دمشان قرار گرفته آزاد می شود. نوع سمی که عقرب آزاد می کند به گونه ای که به آن تعلق دارد وابسته است، اما به طور کلی، زهر عقرب مخلوطی از سموم مختلف است که می تواند بر روی سیستم عصبی تأثیر بگذارد.

امروزه در جهان حدود 2000 گونه عقرب شناخته شده وجود دارد، اما گفته می شود فقط 30 یا 40 مورد از آن ها زهری دارند که می تواند آسیب جدی یا اثر مهلکی در قربانیان گزیده شده ایجاد کند. عقرب گادیم که در بخش های جنوبی ایران زندگی می کند، دارای زهر است که هیچ دردی ایجاد نمی کند اما می تواند پیامدهای شدید و حتی مرگ در پی داشته باشد.

نیش عقرب به طور معمول بی ضرر است و اغلب ناراحتی ناشی از گزش آن ها قابل کنترل است. با این وجود مواردی وجود دارد که نیش عقرب دارای عوارض جانبی شدید بوده و حتی ممکن است منجر به مرگ شود.

عقرب ها به طور معمول جانداران تهاجمی نیستند و حتی تماس با آن ها عقرب ها را به نیش زدن وا نمی دارد.  آن ها تنها در صورت احساس تحریک و خطر، موجودات دیگر، از جمله انسان را می گزند. در حقیقت، عقرب ها بسته به میزان احساس خطر، میزان زهر تزریق شده در حین نیش زدن را کنترل می کنند. به همین دلیل ممکن است مضرات ناشی از نیش یک عقرب در موارد مختلف گزیدگی متفاوت باشد.

اگر شما یا یکی از نزدیکان تان نیش عقرب را تجربه کردید، می توانید با انجام چند کار ساده که در ادامه آورده شده، عوارض ناشی از آن را تا حد ممکن کاهش دهید:

1- تأثیر سن افراد بر شدت علائم ناشی از نیش عقرب  

همانطور که گفته شد، نیش عقرب به طور معمول تأثیر منفی بر سلامتی نمی گذارد، ولی با درد و ناراحتی همراه است. با این وجود مواردی وجود دارد که علائم شدیدتر است، خصوصاً برای کودکان خردسال و افراد مسن که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا هنوز در حال رشد هستند.

درمان عقرب گزیدگی کودکان

وقتی کودکی یا فرد مسن دچار گزش می شود، همیشه در معرض خطر قرار دارد. به علائمی که بروز می کنند توجه کنید و سریعاً آن ها را نزد پزشک ببرید. این کار کمک می کند تا از بروز هرگونه واکنش شدید ناشی از نیش، جلوگیری شود و همه چیز تحت کنترل باشد. در خصوص، حیوان خانگی نیز آن ها را بلافاصله بعد از گزش، نزد دامپزشک ببرید.

هنگامی که یک فرد بزرگسالی دچار گزش شد، توصیه می شود ابتدا علائم را کنترل کنید و با مشاهده اولین نشانه های واکنشی شدید، سریعاً به اورژانس بروید.

اما چگونه تشخیص دهیم که گزیدگی عقرب ها خفیف است یا شدید؟

2- بررسی علائم ناشی از گزیدگی

واکنش بدن به نیش عقرب می تواند خفیف یا شدید باشد. این امر به عوامل زیادی از جمله سلامت کلی فرد، نوع عقرب و میزان زهر رها شده بستگی دارد. برای اکثر بزرگسالان، نیش عقرب فقط منجر به علائم خفیفی می شود که بدون کمک پزشک می‌توان آن را از بین برد.  علائم خفیف نیش عقرب شامل موارد زیر است:

  • دردی که به تدریج کاهش می یابد
  • تورم جزئی در ناحیه آسیب دیده
  • برآمدگی ، سوزن سوزن شدن یا احساس سوزش در محل گزش و نواحی اطراف آن

در ضمن، ممکن است فرد گزیده شده توسط عقرب، دچار علائم شدیدی شود که عبارتند از:

گرفتگی عضلانی، مشکل در بلع، حرکات غیرمعمول سر و گردن، تشنج، تاری دید، تورم زبان، تعریق، استفراغ، فشار خون بالا یا پایین، ضربان قلب بالا یا نامنظم، بی قراری

علائم شدید ناشی از زهر عقرب به ندرت اتفاق می افتد، اما در هنگام بروز، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

3- نوع درمانی را که به دنبال آن هستید بدانید

در بیشتر موارد گزش عقرب، رفتن به اورژانس ضروری نیست. اگر فرد گزیده شده فقط دارای علائم خفیف است، می توان با استفاده از مراحل ذکر شده به راحتی عوارض نیش عقرب را در خانه درمان کرد.

  1. ناحیه آسیب دیده را با آب و صابون بشویید.
  2. هر نوع جواهرات یا لوازم جانبی را که می تواند بر گردش خون منطقه تأثیر بگذارد، از بدن جدا کنید. به عنوان مثال، اگر انگشت شما مورد گزش واقع شده و انگشتر به دست دارید، سریعاً آن را از انگشت بیرون بیاورید.
  3. در محل نیش از کمپرس یخ استفاده کنید. توصیه می شود این کار در دو ساعت اول بعد از گزیدگی انجام شود.
  4. برای تسکین درد و ناراحتی از داروهای مسکن استفاده کنید. قبل از انجام این کار، با پزشک در مورد نوع مسکن مناسب مشورت کنید تا از بروز عوارض بعدی جلوگیری شود.
  5. اگر کودک، فرد کهنسال یا حیوان خانگی دچار گزیدگی شد، فوراً به اورژانس مراجعه کنید. به خصوص اگر علائم شدیدی در آن ها مشاهده می شود. در طول مسیر رسیدن به کلینیک یا بیمارستان، روی ناحیه آسیب دیده کمپرس سرد قرار دهید.
  6. اگر هنگام مسافرت در یک کشور خارجی یا در حال مسافرت توسط عقرب گزیده شدید، باید سریعاً به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

4- در صورت امکان، عقربی که نیشتان زده را نگه دارید

تشخیص صحیح پادزهر

بهترین راه تعیین صحیح درمان نیش عقرب، شناختن نوع عقرب است. اگر می توانید عقرب را بگیرید و آن را هنگام مراجعه به پزشک، با خود ببرید. با این حال، در تلاش برای گرفتن عقرب احتیاط کنید زیرا ممکن است در روند انجام این کار، مورد گزش مجدد قرار بگیرید.

5- از گزش های آتی عقرب ها جلوگیری کنید

عقرب ها به طور کلی جانوران تهاجمی نیستند، با این حال دانستن اینکه چگونه می توان از سکونت عقرب ها در خانه، همچنین از گزیده شدن توسط آن ها جلوگیری کنیم، بسیار مهم است.

در ضمن، اگر در محلی کار می کنید که زیاد با عقرب ها ارتباط دارید، همیشه از لباس محافظ استفاده کنید تا از هرگونه تماس عقرب ها با بدن خود جلوگیری کنید. اگر یک عقرب را در حال خزیدن روی پوست خود مشاهده کردید، سریع آن را از خود دور کنید. برای این کار هرگز به عقرب ضربه نزنید زیرا در این صورت عقرب ممکن است شما را نیش بزند. در برخی موارد، عقرب ها از محل زندگی خود در فضای باز خارج می شوند و دنبال جستجوی سرپناه و آب، به سازه هایی مانند خانه و ساختمان ها راه می یابند. شما می‌توانید از طریق بازرسی منظم خانه و سدود کردن تمام درز و شکاف ها از این مسئله جلوگیری کنید.

اگر به طور مداوم در خانه خود با عقرب ها مواجه می شوید، باید به درمان‌های حرفه‌ای آفت تکیه کنید تا از صدمات به خود و خانواده تان جلوگیری کنید. بهترین روش دفع حرفه ای عقرب، استفاده از سم اختصاصی عقرب کش اسکورپیان کیلر است.

 

 

خرید سم عقرب کش پیگانیک

نحوه خرید سم عقرب کش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید