روش های خانگی دفع عقرب

عقرب ها گونه های بسیار انعطاف پذیری از جانداران هستند که می توانند در شرایط مختلف جان خود را حفظ کنند. این جانوران می توانند شرایط اقلیمی مختلف، از آب و هوای بسیار گرم گرفته تا هوای بسیار سرد، را تحمل کرده و خود را با این شرایط سخت سازگار کنند.

در ایران، بیشتر عقرب ها در نوار جنوبی کشور که آب و هوای گرمتری دارد ساکن هستند. در این میان استان خوزستان که در بخش جنوب غربی ایران قرار گرفته است از بیشترین میزان فراوانی عقرب ها چه از نظر تنوع در گونه ها و چه از نظر جمعیت این بند پایان خطرناک، برخوردار است.

انواع عقرب هایی رایج و بومی استان خوزستان عبارتند از:

1. عقرب خطرناک گادیم

2. گونه خطرناک عقرب خوزستانوس

3. عقرب ایرانوس

4. عقرب گونه کمپسوبوتوس ماتهیزنی

5. آندرکتونوس کراسیکودا که به عقرب سیاه نیز شهرت دارد.

در این مقاله به بررسی برخی اقدامات مؤثر که می تواند برای خلاص شدن از شر عقرب ها کمک کننده باشد، پرداخته ایم. انجام این اقدامات علاوه بر سادگی، تأثیر چشمگیری بر دفع عقرب ها از محیط زندگی دارد.

کار دفع عقرب ها از محیط زندگی را با اقدامات زیر آغاز کنید:

  • سعی کنید برای روشنایی فضای باز بیرونی خانه خود، بیشتر از لامپ هایی با نور زرد استفاده کنید. نور زرد برخلاف نور سفید، باعث جذب عقرب ها نمی شود.
  • منابع آب و رطوبت موجود در خانه را از بین ببرید، همچنین محیط زندگی خود را از وجود هر گونه زباله عاری کنید و بهم ریختگی و بی نظمی های موجود را برطرف کنید. چراکه عقرب ها به پنهان شدن در لا به لای بی نظمی و شلوغی موجود در خانه، علاقه فراوان دارند.
  • از تجمع و نگهداری شاخ و برگ درختان یا سایر مواد زائد نظیر نخاله های ساختمانی و غیره در اطراف یا حیاط خانه، خودداری کنید. این کار کمک بزرگی به دفع عقرب ها خواهد کرد.
  • تمامی درز و شکاف ها همچنین کلیه حفرهای موجود در دیواره های خارجی خانه خود را به طور کامل بامواد درزگیر مرمت کنید تا عقرب ها نتوانند از طریق آن ها به داخل خانه راه پیدا کنند.
  • اگر تصمیم دارید که عقربی را بگیرید، از تجهیزات و لوازم محافظ استفاده کنید تا احتمال خطر گزیده شدن توسط این جانور را به حداقل برسانید.

هیچ وقت عقرب را با دستتان نگیرید

پس از انجام این اقدامات اولیه نوبت به استفاده از روش های طبیعی برای از بین بردن عقرب ها و دفع قطعی این موجودات از خانه می رسد. در ادامه 15 نمونه از درمان های طبیعی برای رهایی از عقرب ها آورده شده است.

1- درزگیری تمام ورودی های خانه

برای جلوگیری از ورود عقرب ها به خانه، هیچ راهی مؤثرتر از درزگیری کلیه درز و شکاف ها، وجود ندارد. اطمینان حاصل کنید که در زهوار درب و پنجره های خانه هایتان شکافی که عقرب ها را به داخل خانه راه دهد، وجود ندارند. همچنین، منازل خود را از نظر وجود ترک و سوراخ های کوچک بررسی و در صورت وجود، آن ها را تعمیر کنید.

2- از روغن سرو استفاده کنید

عقرب ها را می توان با استفاده از روغن سرو، به راحتی کشت. این روغن طبیعی، در چربی های موجود در بدن عقرب ها، اختلالاتی به وجود می آورد و باعث مرگ آن ها می شود.

همچنین این روغن با دهیدراته کردن عقرب ها آن ها را می کشد و به طور موثری از خانه، حیاط یا باغ حذف می‌کند. برای این کار می توانید محلولی از روغن سرو و آب تهیه کنید و در مکان هایی که به وجود عقرب در آنجا شک دارید، اسپری کنید. پخش کردن خرده های چوب سرو در حیاط نیز می تواند سبب دفع مؤثر عقرب از آنجا شود.

3- منابع آب موجود در خانه و حیاط را از بین ببرید

عقرب ها دوست دارند در مکان های مرطوب زندگی کنند. از بین بردن رطوبت موجود در خانه، می تواند در دور نگه داشتن این موجودات از محیط زندگی مفید باشد. وجود نشتی آب در خانه، به خصوص در زیرزمین، یکی از مواردی است که عقرب ها را به سمت خانه ها می کشاند پس با تعمیر نشتی لوله ها از ورود عقرب به خانه هایتان جلوگیری کنید. همچنین با جلوگیری از تجمع آب در گودال های موجود در زمین های اطراف خانه، باغ، مزرعه و ... احتمال برخورد با عقرب را تا جای ممکن کم کنید.

4- یک شکارچی عقرب بگیرید

برخی از انواع حیوانات دشمنان عقرب ها هستند. شما می توانید به عنوان راهی برای رهایی از عقرب ها، این حیوانات را در خانه خود نگه داری کنید، به خصوص اگر روش های دیگر برای از بین بردن عقرب ها موثر واقع نشود. حیوانات خانگی مانند گربه ها و سگ ها به راحتی می توانند عقرب ها را شکار کرده و آن ها را از بین ببرند.

با این حال، نگهداری از این حیوانات برای رهایی از عقرب ایده خوبی نیست. زیرا اغلب این حیوانات به طور غریزی در برابر عقرب ها محتاط عمل می کنند و حتی ممکن است مورد حمله عقرب ها قرار گرفته و آسیب ببینند.

در صورتی که در حیاط خانه یا باغتان زیاد با عقرب ها مواجه می شوید، نگهداری از مرغ ایده بسیار خوبی برای خلاص شدن از شر آن ها است.

شکارچیان طبیعی عقرب ها

5- اسید بوریک

اسید بوریک ماده ای تمیز کننده و گند زدا است که دسترسی به آن کار آسانی است. این ماده علاوه بر خاصیت تمیز کنندگی که دارد، یکی از بهترین داروهای خانگی برای خلاص شدن از شر عقرب است.  برای دفع عقرب ها، اسید بوریک را به مقدار زیاد در تمام مکان های مشکوک به وجود عقرب بپاشید و صبر کنید تا عقرب ها از آنجا دور شوند.

اسید بوریک یا بوراکس، برای انسان سمی نیست اما برای اکثر حشرات و آفات کشنده است. این ماده در صورت تماس با اسکلت خارجی عقرب ها، به آن آسیب می رساند. سپس با اثر بر سیستم عصبی این موجودات، سبب مرگ آن ها می شود. می توان با ریختن پودر بوراکس در خاک و اطراف گیاهان، از حمله عقرب ها به این مناطق جلوگیری کنید.

6- بی نظمی و شلوغی را از حیاط خانه دور نگه دارید

بهترین راه برای جلوگیری از ورود عقرب به خانه این است که ابتدا از ورود این موجودات به حیاط جلوگیری شود. پر کردن حیاط خانه از توده های شاخ و برگ درختان یا نخاله های ساختمانی، به منزله دعوت عقرب ها به خانه تان محسوب می شود. بنابراین اگر می خواهید عقرب ها به داخل خانه هایتان نفوذ نکنند، حیاط خانه را از هر نوع زباله نظیر شاخ و برگ های خشک درختان، پاکسازی کنید.

همچنین نخاله های ساختمانی به خصوص اگر مرطوب باشند، می توانند به بهترین مکان برای مخفی شدن عقرب ها تبدیل شوند. تمیز کردن منظم حیاط یکی از کارهای ضروری برای دور نگه داشتن عقرب ها، از محیط زندگی است.

7- روغن نیم

روغن نیم یکی دیگر از حشره کش های گیاهی است که برای مقابله با بسیاری از حشرات و آفات، کاربرد دارد.

وقتی که عقرب با روغن نیم تماس پیدا می کند، مواد فعال موجود در روغن، سیستم داخلی عقرب را بی ثبات کرده و باعث عدم توانایی تولید مثل این جانور می شود. درنتیجه، استفاده از روغن نیم یک راه عالی برای کنترل جمعیت عقرب ها در خانه و حیاط است.  فقط کافی است مخلوطی از روغن نیم و آب ساخته و آن را در حیاط و اطراف خانه پاشیده یا اسپری کنید. با این کار، به طور طبیعی از شر عقرب ها برای همیشه خلاص خواهید شد.

8- از تله های چسبنده استفاده کنید

تله های چسبنده ای که به راحتی در دسترس هستند و برای گرفتن موش ها و مارمولک ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند در به دام انداختن عقرب ها نیز مؤثر باشند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مکانی را که عقرب بیشتر در آنجا مشاهده می شود پیدا کنید و تله چسبناک را در آنجا قرار دهید. مطمئناً با این کار عقرب هایی که در آن مکان وجود دارند را گرفتار خواهید کرد.

9- به شکار عقرب بروید

اگر شجاعت گرفتن عقرب ها را دارید، می توانید با شکار آن ها در طول شب از شر عقرب های موجود در خانه خود خلاص شوید. از آنجا که عقرب ها موجوداتی شب کار هستند، لازم نیست برای پیدا کردنشان تلاش زیادی کنید. فقط کافیست یک لامپ نور ماورا بنفش در زیرزمین و اتاق ها روشن کرده و عقرب هایی را که در این نور به رنگ آبی درخشان دیده می شوند، شکار کنید.

ظاهر عقرب در نور فرابنفش

فراموش نکنید که ترک و شکاف ها را هم بررسی کنید و برای بیرون کشیدن عقرب ها از این نقاط، از یک موچین استفاده کنید. ضمن تلاش برای گرفتن عقرب ها ، رعایت نکات و اقدامات ایمنی را فراموش نکنید.

10- خانه خود را تمیز و مرتب کنید

منظم و تمیز نگه داشتن خانه، باعث می شود عقرب ها نتوانند خود را در زیر به هم ریختگی و شلوغی اسباب و لوازم، پنهان کنند. ساماندهی اتاق ها و جمع کردن توده های لباس، کتاب و سایر وسایل خانگی، تمیز کردن مرتب کفش و کمدها، احتمال حضور عقرب در خانه شما را به شدت کاهش می دهد.

11- پرورش گیاهان دور کننده عقرب

یکی از بهترین راه حل های خانگی برای رهایی از عقرب، پرورش گیاهانی است که عقرب ها را دفع می کنند. پرورش تعدادی بوته اسطوخودوس در خانه و حیاط سبب دور شدن موجودات مزاحم از این محیط ها می شود. اسطوخودوس رایحه ای خوش دارد که عطر دلنشینی به خانه شما می بخشد به علاوه عقرب ها از بوی اسطوخودوس فراری هستند و پرورش و نگهداری از این گیاه در یک محیط و باعث دوری عقرب ها از آنجا می شود. 

12- خاک دیاتومه

درست مانند اسید بوریک، خاک دیاتومه برای انسان غیر سمی است اما می تواند عقرب ها را از بین ببرد. فقط کافی است این پودر سفید را در مکان هایی که معمولاً در آن ها رفت و آمد دارید پخش کنید. خاک دیاتومه با دهیدراته کردن عقرب ها، روشی فوری برای از بین بردن این موجود ترسناک است.

13- اسانس های طبیعی را امتحان کنید

بعضی از اسانس های طبیعی مانند روغن دارچین و روغن نعنا نه تنها به دفع بسیاری از حشرات کمک می کنند بلکه برای دفع عقرب ها از خانه نیز بی نظیر هستند.

هنگامی که این روغن های گیاهی را که به کمک آب رقیق شده به قسمت های مختلف خانه نظیر درب ها، پنجره ها و قرنیزها اسپری می شوند، از ورود عقرب ها به خانه جلوگیری کرده و آن ها را از خانه دور نگه می دارد.

14- منابع غذایی عقرب ها را محدود کنید

عقرب ها از سایر حشرات موجود در خانه، مانند عنکبوت و جیرجیرک تغذیه می کنند. بنابراین کنترل جمعیت سایر حشرات و آفات، روشی ایده آل برای کنترل عقرب ها است. زیرا با از بین رفتن آفات، عقرب ها دیگر چیزی برای خوردن پیدا نمی کنند و مجبور به ترک محل می شوند. برای دور نگه داشتن انواع حشرات از خانه، می توانید از حشره کش های گیاهی استفاده کنید.

از بین بردن عقرب با کنترل جمعیت سایر آفات

15- تله عقرب از جنس گونی کرباسی

در صورتی که با هیچ یک از روش های فوق، موفق به دفع عقرب ها نشدید، تله گونی شما را به طور کامل از شر عقرب ها خلاص خواهد کرد. فقط کافی است یک تکه گونی از جنس کرباس را مرطوب کنید و در محل رفت و آمد عقرب ها قرار دهید. گونی مرطوب و خنک مکانی مناسبی برای مخفی شدن عقرب ها فراهم می کند و شما پس از مدتی می توانید این موجودات را در زیر گونی بیابید. هنگام بررسی گونی برای یافتن عقرب ها، نکات ایمنی را رعایت کنید.

با وجودی که تمامی روش های فوق برای دفع عقرب از فضای خانه مؤثر هستند اما هیچ یک از آن ها نمی توانند به طور قطع عقرب ها را ریشه کن کنند. برای از بین بردن قطعی و صد درصدی عقرب ها بهترین کار استفاده از سموم عقرب کش اسکورپیان کیلر می باشد.

 

 

خرید سم عقرب کش پیگانیک

نحوه خرید سم عقرب کش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید