دقع عقرب ها از خانه با روش های ساده و ایمن

عقرب ها جانورانی از رده عنکبوتیان هستند که حدود 1300 گونه از آن ها در دنیا وجود دارند. این موجودات سخت پوست به محض ورود به جایی به دنبال پنهان شدن زیر وسایل هستند و حتی برخی از آن ها از باریکترین شکاف و ترک های درب های ورودی و پنجره ها نیز به آسانی عبور می کنند. در این مطلب روش هایی را به شما می آموزیم تا آن ها از محیط دور کرده و مانع از عقرب گزیدگی اعضاء خانواده تان شوید.

چطور از شر عقرب ها خلاص شویم؟

عقرب ها، متعلق به رده عنکبوتیان هستند. این موجودات از نظر رده بندی به عنکبوت ها، هیره ها و کنه ها بسیار نزدیک هستند. حدود 1300 گونه عقرب در سرتاسر دنیا شناسایی شده اند. این جانوران بدن های بلند و دم قطعه قطعه شده به همراه بخش نیش مانند در نوک دم دارند. عقرب ها در اکثر مناطق دنیا وجود دارند اما بیشترین پراکندگی این موجودات در مناطق گرمسیری و معتدل، دیده می شوند.

عقرب ها در بیابان ها حضور گسترده ای دارند و در محیط های دیگری نیز زندگی می کنند. مانند: علفزارها به ویژه علفزارهای مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری، جنگل های برگریز، جنگل های کاج، جنگل های بارانی و حتی غارها. عقرب ها جانورانی شبکار یا شب زی هستند بدین معنی که در شب به دنبال شکار و غذا می روند و در روز به استراحت می پردازند.

اکثر عقرب هایی که وارد ساختمان و منازل می شوند سم کشنده ندارند و نیش آن ها حسی شبیه به نیش زنبور وحشی یا زنبور گاوی دارد. با این حال اگر در این مورد مطمئن نیستید، بهتر است که به محض دیدن عقرب ها در خانه، فرض کنید آن ها سمی و خطرناک هستند.

کنترل عقرب ها

روش های جلوگیری از ورود عقرب ها و دفع آن ها

احتمالا اولین کاری که عقرب ها می کنند این است که به دنبال یک پناهگاه باشند. آن ها به سمت بخش ها و قسمت هایی هجوم می برند که قابلیت دسترسی به آن ها سخت باشد و به نوعی از آن ها در مقابل حمله دشمنانشان محافظت می کنند. آن ها در محیط خارجی خانه، در حیاط، باغچه و پارکینگ، می توانند زیر تکه های سنگ موجود در باغچه و یا وسایل موجود در حیاط و پارکینگ پنهان شوند.

باغچه ها محل مناسبی برای پنهان شدن عقرب ها هستند

1. مسدود کردن درز و شکاف ها

شکاف و درزهایی که در کنار درب های ورودی خانه هستند راه اصلی ورود عقرب ها به داخل خانه حساب می شوند به همین دلیل باید با درزگیر، تمام درزها و شکاف ها را کاملاً بپوشانید.

عقرب های بارک (Bark)، گونه ای از عقرب ها هستند که به عبور از باریک ترین و تنگ ترین شکاف ها شناخته شده هستند پس حتما باید حتی سوراخ محل عبور کابل ها و لوله ها را نیز بپوشانید. اگر در داخل خانه، وسایل به هم ریخته و نامرتب هستند، آن ها را مرتب کنید و محیط را تمیز نگه دارید تا هیچ جایی برای مخفی شدن عقرب ها وجود نداشته باشد. از طرفی به دلیل اینکه عقرب ها در اوایل بهار فعال هستند، باید در طی پاییز و زمستان، بیشتر از روش های پیشگیری از ورود عقرب ها به خانه استفاده کنید.

می توانید در امتداد درز ها و شکاف ها، از سموم قوی عقرب کش نیز استفاده کنید.

2. استفاده از شیشه و سطوح صاف در مکان های احتمالی ورود عقرب به خانه

ساختار بدنی عقرب ها به گونه ای است که برای راه رفتن بر روی سطح نیاز به شیار و یا قسمت هایی برای متصل شدن به آن نیزا دارند و نمی توانند روی سطوح صیقلی مانند شیشه و یا پلاستیک های صاف مانند طلق راه بروند. برای دور نگه داشتن عقرب ها از محیط های مانند تختخواب و اتاق خواب کودک می توان از این ضعف عقرب ها استفاده کرد.

همانطور که گفته شد، عقرب ها نمی توانند از شیشه ها بالا بروند و یا بر روی آن حرکت کنند. ظرف های شیشه ای دهان گشاد را زیر پایه های میز و گهواره بچه ها قرار دهید و اگر حس می کنید خطر شکسته شدن لیوان و آسیب زدن به کسی وجود دارد به پایه آن ها وازلین بزنید.

راه های پیشگیری از ورود عقرب به تختخواب

3. تمیز کردن محیط خارجی و داخلی خانه

وسایلی که در محیط بیرون جایی برای مخفی شدن عقرب ها درست می کنند را حذف کنید. مثل توده زباله، سنگ ها، تخته چوب ها، هیزم هایی که روی زمین ریخته اند و الوارهای چوبی که برای محوطه سازی و غیره استفاده می شوند.

  • درختچه ها را هرس کنید تا تنه و زمین اطراف گیاه مشخص باشد زیرا عقرب ها در زیر این قسمت ها مخفی می شوند.
  • لاشبرگ، مالچ و سایر بقایای آلی را از بین ببرید.
  • نقاط احتمالی ورود عقرب و یا سایر آفات به خانه مانند منافذ موجود در لایه های پوششی سطح بیرونی خانه، پنجره ها، درب ها، لوله ها و سیم ها باید کاملا مسدود شوند.
  • از توری های فلزی که کاملا اندازه پنجره ها و درب های ورودی هستند استفاده کنید.
  • از درزگیرهای هوا در اطراف درب، پنجره ها و بخش های تهویه هوا استفاده نمایید.
  • اگر در قسمتی از خانه نشتی آب وجود دارد حتما آن را بررسی و تعمیر نمایید.

چطور مانع از عقرب گزیدگی شویم؟

در ماه های تابستان موقعی که قصد دارید گیاهان باغچه را هرس کنید و یا انباری و پارکینگ را مرتب کنید بیشتر مراقب باشید. دستکش ضخیم پوشیده و زیر وسایل تمیز کنید و کاملا آن ها را بررسی کنید و قبل از اینکه کفش و لباس هایتان را بپوشید، آن ها را محکم بتکانید. موقع شب با پای پیاده راه نروید. اگر موقع شب وارد جایی می شوید که مطمئن هستید احتمال وجود عقرب هست، از نور UV یا همان لامپ های بلک لایت استفاده کنید. عقرب ها زیر نور ماوراء بنفش به رنگ سبز درخشان دیده می شوند.

با لامپ های UV می توان عقرب ها را در شب به راحتی شناسایی کرد

اگر متوجه وجود عقرب روی لباس و یا بدنتان شدید، قبل از اینکه عقرب رفتاری تهاجمی نشان داده و شما را نیش بزند، آن را با سرعت عمل زیاد از روی لباس تان دفع کنید.

برای پیدا کردن عقرب ها در بیرون از خانه مکان های زیر را بگردید:

  • زیر مالچ، پوشش های باغچه و تراشه های چوب
  • زیر گلدان ها، سنگ ها، قلوه سنگ ها و دیوارهای حایل
  • داخل شیلنگ های مارپیچی
  • ترک و شکاف هایی که در پایه ساختمان هستند

روش دیگری که می توانید به کمک آن بفهمید در اطراف خانه شما عقرب وجود دارد یا خیر، بررسی کردن جاهایی اطراف ساختمان و نزدیک به آن است. همچنین مکان هایی که احتمال تجمع مقداری آب، وجود داشته باشد، اگر چنین جایی وجود دارد حتما روی آن تخته چوبی قرار دهید و بر روی آن نیز سنگ بزرگی بگذارید. با این کار پناهگاهی برای عقرب ها می سازید. بعد از چند روز زیر تخته چوب ها را چک کنید و ببینید که آیا عقرب زیر آن ها هست یا خیر. اگر عقرب وجود داشت پس حتما داخل و بیرون منزل را بگردید تا عقرب ها را پیدا کنید مانند مکان های زیر:

  • در اتاق زیر شیروانی و گاراژ
  • کمدها
  • داخل کفش ها و لباس هایی که روی هم افتاده اند
  • روی پرده ها و داخل میله پرده ها
  • زیر مبلمان و سایر وسایل

 

 

خرید سم عقرب کش پیگانیک

نحوه خرید سم عقرب کش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید