چطور در کویر از گزند عقرب ها در امان بمانیم؟

ایران دارای مناطق کویری وسیعی است. کویر برای بسیاری افراد مکان زیبایی است که باید حداقل یک بار سفر به آن را تجربه کنند. اما کویر برای کویر نوردان و کسانی که آشنایی کمی با این مناطق دارند علاوه بر زیبایی های بکر و دست نخورده می تواند مهلک و خطرناک باشد. گرمای طاقت فرسا، نبود آب و البته موجودات خطرناک و گاهی کشنده! موجودی مثل عقرب!

کلیاتی در مورد عقرب ها

به طور کلی در جهان بیش از دو هزار گونه عقرب وجود دارد. در ایران نیز تعداد گونه های عقرب به 64 عدد می رسد که سه گونه از این عقرب ها، جزء خطرناکترین عقرب ها در ایران به شمار می آیند.

عقرب ها در رنگ و اندازه های مختلفی وجود دارند. باید یادآور شد که بر خلاف باور عموم خطرناک بودن و نبودن آن ها رابطه مستقیمی با اندازه و رنگ شان ندارد. عقرب ها در بسیاری از اکوسیستم ها قابلیت زندگی و تولید مثل دارند. اما بیشتر گونه ها زندگی در مناطق گرم و خشک را ترجیح می دهند.

عقرب گزیدگی در ایران

بیشترین آمار عقرب گزیدگی در استان خوزستان بوده و بیشترین مرگ و میر ناشی از عقرب نیز در این استان ثبت شده است.

استان هایی مثل کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر و هرمزگان نیز دارای بالاترین نرخ در عقرب گزیدگی هستند. به طور کلی تا 45 هزار مورد عقرب گزیدگی در سال، در کشور به ثبت می رسد.

برای دفع عقرب ها از خانه و کاهش آمار مرگ و میر ناشی از عقرب باید از سموم قوی دفع عقرب استفاده کرد.

استان های دارای بالاترین نرخ عقرب گزیدگی در ایران

تفاوت علائم عقرب گزیدگی در کودکان و بزرگسالان

اگر به صورت خانوادگی به کویر نوردی رفته اید و کودکی به همراه دارید که بی مقدمه شروع به گریه کردن می کنند، ممکن است دچار عقرب گزیدگی شده باشند.

علائم عقرب گزیدگی در کودکان خردسال شامل: 
گریه کردن، جیغ زدن، گرفتن دست یا پایی که دچار نیش زدگی شده است، سفت شدن عضلات، حرکات نامنظم در چشم.

نیش عقرب می تواند دردناک باشد و در صورتی که کودک را به موقع به بیمارستان انتقال ندهید ممکن است موجب مرگ کودک شود. اگر فرزند شما کمتر از 9 سال سن داشته و یا وزن آن کمتر از 32 کیلوگرم باشد باید در انتقال او به بیمارستان سریعتر عمل کنید. اما کودکان با سن بیشتر و افراد بزرگتر می توانند درد و عوارض ناشی از آن را کنترل کنند.

علائم عقرب گزیدگی در بزرگسالان شامل: 
درد شدید، از دست دادن کنترل عضلات، حرکت صاف یا غیر طبیعی چشم، مشکلات تنفسی و انسداد مجاری تنفسی، ترشح بیش از حد بزاق، ایجاد اختلال در تکلم، حالت تهوع و استفراغ.

اقدامات لازم پیش از سفر به کویر

در صورتی که توسط یکی از این موجودات خطرناک کویری آسیبی به شما وارد شود و شما اقدامات اولیه پزشکی را انجام ندهید می تواند منجر به مرگ شود. عنکبوت، مار، هزارپا و عقرب اغلب در غارها، مکان های تاریک و زیر سنگ ها پیدا می شوند. در این مقاله به بررسی راه هایی می پردازیم که می توانید در کویر از گزند موجودات خطرناک به ویژه عقرب در امان بمانید.

قطب نما، نقشه دقیق از منطقه و GPS را جزئی مهم از کوله بارتان بدانید. زیرا در مسیریابی و عدم گم شدن در کویر به شما کمک خواهد کرد. همچنین در صورتی که دچار مشکلی نظیر نیش عقرب شوید نزدیکترین مسیر را برای رسیدن به مراکز پزشکی به شما نشان خواهد داد.

هنگام جمع کردن وسایل به مقصد کویر حتماً قرص هایی مثل استامیوفن و آنتی هیستامین برای کاهش درد و آلرژی در محل عقرب گزیدگی به همراه داشته باشید.

به مقدار کافی آب به همراه داشته باشید. یکی از راه های کاهش درد در هنگام عقرب گزیدگی گذاشتن پارچه مرطوب یا گاز استریل مرطوب روی ناحیه ای است که دچار عقرب گزیدگی شده است.

قرار دادن پارچه یا گاز استریل مرطوب روی ناحیه گزش عقرب

پوشیدن لباس هایی با رنگ روشن شاید ساده به نظر بیاید اما راهی مؤثر در کاهش خطر نیش زدگی در مقابل این موجودات است. در صورتی که عقرب بتواند به شما نزدیک شود روی لباس روشن به راحتی آن را می بینید، قبل از آنکه شما را نیش بزند. پوشیدن لباس روشن به شما در مقابله با گرمای کویر هم کمک خواهد کرد. همچنین سعی کنید لباس های آستین بلند و شلوار بپوشید. از پوشیدن شلوارهای کوتاه در کویر اجتناب کنید.

 

عقرب ها یکی از گونه‌های حشرات هستند که در محیط‌های گوناگون زندگی می‌کنند و بسیاری از انواع آنها در مناطق خشک و کم‌ آب مانند کویرها و مناطق خشک دیگر یافت می‌شوند. برخی از اطلاعات مربوط به عقرب‌ها در کویرها عبارتند از:

تنوع گونه‌ها: کویرها میزبان تنوع زیادی از گونه‌های عقرب هستند. این عقرب‌ها متناسب با شرایط محیطی خاص کویرها، به شکل‌ها و اندازه‌های مختلف ظاهر می‌شوند.

 

انطباق به شرایط خشکی: عقرب‌ها اغلب به شرایط زندگی در مناطق خشک و گرم عادت دارند. ساختار بدنی آنها به شکلی است که از ازدیاد تبخیر آب اطراف خود جلوگیری می‌کند.

 

شکار و غذا: عقرب‌ها از عملکردهای بسیار مهم در تنظیم جمعیت حشرات در کویرها برخوردارند. آن‌ها عمدتاً به دنبال شکار حشرات کوچک و حیوانات کوچک‌تر هستند

 

اقدامات حفاظتی ممانعت از عقرب گزیدگی در کویر

هرگز در کویر به صورت مستقیم و با دست برای برداشتن سنگ از زمین اقدام نکنید و نزدیک به این مکان ها دراز نکشید. برای استراحت همیشه اطراف خود را بررسی نمایید زیرا عقرب ها در طول روز زیر صخره ها و بوته ها پنهان می شوند. آن ها شب ها به شکار می پردازند و به طور کلی در شب فعالیت می کنند. به همین دلیل بعد از غروب آفتاب خطر نیش زدگی توسط این موجودات در کویر بالا می رود. باید در این هنگام بیشتر مواظب باشید.

در صورتی که کفش یا چکمه خود را در کویر از پای خود در می آورید، قبل از پوشیدن دوباره، حتما آن را بتکانید و از اینکه چیزی در آن نیست مطمئن شوید. به طور کلی هنگام خوابیدن در فضای باز، مطمئن شوید که عقرب در کفش، لباس و کیسه خواب شما رخنه نکرده باشد. بهتر است برای این کار دستکش ضخیم بپوشید.

در صورت حضور در کمپ های کویری و یا اقامت گاه هایی که در دل کویر بنا شده اند حتما هنگام ورود به آنجا و قبل از اسکان، تمام مناطق مشکوک، کناره های دیوار و ورودی هایی مثل نزدیک در و پنجره را با احتیاط بررسی کنید. همچنین کفش های خود را داخل اقامتگاه و محل خواب خود قرار دهید و نه بیرون از آن.

اگر در فضای باز کویر می خوابید و قصد دارید از آسمان پرستاره آن لذت ببرید بهتر است اطراف محل خواب و یا اطراف چادر را با با پهنای یک متر با استفاده از ترکیباتی نظیر گازوئیل و نفت ایمن کنید. اما در این صورت باید مواظب خطراتی مثل آتش سوزی نیز باشید. در صورتی که در چادر می خوابید تمام قسمت های در و پنجره هایی که در چادر تعبیه شده را ببندید و تمام وسایلتان را نیز در داخل آن بگذارید.

هرگز در کنار دیوارچین های سنگی قدیمی اتراق نکنید. این مکان ها بهترین مخفیگاه برای عقرب و مارها به شمار می آیند.

قبل از اقامت در کمپ کویری، به دقت آنجا را برای یافتن عقرب بررسی کنید

باقی مانده مواد غذایی و زباله های خود را جمع کنید. این کار علاوه بر حفظ محیط زیست، به دور ماندن عقرب ها از شما کمک می کند. زیرا عقرب ها نیز مانند سایر بندپایان و حشرات به باقی مانده غذای شما جذب می شوند.

سعی کنید با راهنماهایی به طبیعت گردی در کویر بروید که با خطرهای ناشی از موجودات کویری آشنایی کامل داشته باشند.

اقدامات اولیه در صورت عقرب گزیدگی در کویر

در صورتی که مورد تهاجم عقرب قرار گرفتید حدود 5 سانتیمتر بالاتر از محل نیش را با پارچه یا باند ببندید تا مانع از جذب بیشتر زهر عقرب در خون شوید. به طور معمول عقرب گزیدگی در ناحیه پا اتفاق می افتد.

از آنجایی که در کویر امکان دسترسی به کمپرس یخ برای کویر نوردان سخت و غیر ممکن است، روی محل عقرب گزیدگی پارچه مرطوب قرار دهید.

برای کاهش درد، قرص استامیوفن و برای کاهش عوامل آلرژی زا در بدن قرص آنتی هیستامین مصرف کنید.

از اقداماتی نظیر مکیدن محل عقرب گزیدگی نیز اجتناب کنید. ممکن است زهر عقرب در ناحیه دهانی شما مشکلاتی ایجاد کند و شما را دچار مسمومیت کند.

اگر عقرب گادیم، خطرناک ترین عقرب ایران شما را نیش زده باشد علائم آن در ابتدا مشهود نیست و درد زیادی ندارد اما در صورت عدم درمان، به ویژه در کودکان و افراد سالخورده، می تواند خطرناک و کشنده باشد. بهتر است سریعاً خود را به نزدیک ترین مرکز پزشکی برسانید.

 

 

خرید سم عقرب کش پیگانیک

نحوه خرید سم عقرب کش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید