آیا اندازه عقرب تاثیری بر میزان کشندگی زهر آن دارد؟

بسیاری از افراد در هنگام مواجهه با موضوع عقرب گزیدگی زمانی که صحبت از اندازه عقرب می‌شود، به این نتیجه می‌رسند که هر چه اندازه عقرب بزرگتر باشد زهر آن خطرناک تر و کشنده تر است. همچنین این فرضیه در بسیاری از فیلم ها به عنوان یک نظریه مطرح می شود. اخیراً در تحقیقات مربوط به عقرب‌ها، مقالاتی در این خصوص در برخی مجلات علمی منتشر شده است.

آیا اندازه عقرب در میزان گزیدگی مهم است؟

این مطالعه که در Toxins منتشر شده است، نشان می‌دهد که اندازه عقرب هنگام در نظر گرفتن میزان سمی بودن یک گونه اهمیت دارد. به طور کلی، عقرب‌های بزرگ‌تر در مقایسه با نمونه‌های کوچک‌تر، سم‌ قوی‌تری دارند.

گروهی از متخصصان، این نظریه را با بررسی ویژگی‌های فیزیکی و سم‌شناسی 36 گونه عقرب از سراسر جهان مورد آزمایش و بررسی قرار دادند.

 خطرناک ترین عقرب ها، بزرگترین هستند؟

فاکتور اندازه عقرب و اثر آن بر میزان سمیت

 با بررسی قوی‌ترین و خطرناک‌ترین سم عقرب، به این نتیجه می‌رسیم که قوی‌ترین نوع سم به گونه‌های نسبتاً کوچکی مانند Deathstalker مربوط می‌شود. در مقابل، بزرگترین گونه‌ها مانند عقرب‌های سنگی دارای سم‌هایی هستند که احتمالاً فقط باعث بروز درد خفیف در فرد می‌شوند.

اندازه عقرب نشانگر مناسبی برای تعیین کشنده بودن زهر آن نیست

صرفاً بزرگی و کوچکی عقرب نیست که در میزان دردناک بودن و سمی بودن زهر مؤثر است. بلکه شکل انتهایی دم عقرب (انجیرک) نیز با قدرت زهر آن‌ها ارتباط نزدیکی دارد. گونه هایی مانند عقرب دم ضخیم آفریقای جنوبی که دارای بند دم (انجیرک) کوچک است، در مقایسه با عقرب طلایی اسرائیلی، که گونه‌ای با انجیرک بزرگ و قوی است، دارای سمی بیش از 10 برابر قوی‌تر است.

 بررسی دلایل موثر در کشنده بودن زهر عقرب

 فارغ از مسائل و بحث هایی که از دیرباز در برخی فرهنگ ها دیده می شود، دلایل خوبی برای تکامل این فرضیه برای رسیدن به نتیجه وجود دارد. عقرب‌ها، برای گرفتن طعمه و یا دفاع از خود در برابر دشمن، در استفاده از نیش سمی و انبرک‌های خود مبادله می‌کنند. در تئوری، چون انرژی بیشتری برای انبرک‌های بزرگتر مصرف می‌شود، پس انرژی کمتری برای ذخیره شیمیایی آن در دسترس است. این یعنی این‌که عقرب‌های بزرگ‌تر که برای شکار طعمه‌ها و حمله به دشمنان خود می‌توانند به اندازه فیزیکی قدرتمند خود تکیه کنند، کمتر به زهر خود متکی هستند. در حالی که عقرب‌های کوچک‌تر و آسیب‌پذیرتر از نظر فیزیکی، سم‌های قوی‌تر و کشنده‌تری برای دفع مهاجمان ایجاد می‌کنند.

گونه‌هایی مانند عقرب پنجه بزرگ ممکن است از نظر اندازه کوچک تا متوسط باشند، آنها عمدتاً به جای استفاده از سم نسبتاً ضعیف خود به انبر بزرگ خود متکی هستند.

 چرا فهمیدن میزان قدرت زهر عقرب مهم است؟

 اگرچه ممکن است این نظریه با الهام از هالیوود باشد، اما این موضوع به دلیل وقوع سالانه بیش از یک میلیون عقرب گزیدگی در جهان، به یک موضوع بهداشت جهانی تبدیل شده است. قبل از این تحقیق، اجماع عمومی در بین پزشکان هم این بود که در صورت وقوع گزیدگی، اگر عقرب بزرگ‌تر باشد کم خطرتر است.

این نظریه در روند درمان افراد گزیده شده توسط عقرب می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. بنابراین مشخصات گونه‌های عقربی که گزیدگی ایجاد می‌کنند، باید به عنوان اطلاعات عمومی نجات‌دهنده ترویج داده ‌شوند. این اطلاعات به متخصصان پزشکی اجازه می‌دهد در هنگام بستری شدن افراد مبتلا به عقرب گزیدگی سریع‌تر و بهتر عکس‌العمل نشان دهند. وظیفه دانشمندان نیز آزمایش هرگونه نظریه ‌معمول است.

آگاهی از نوع عقرب بر روند درمان فرد گزیده شده اثر می گذارد

اکثر قربانیانی که در اثر عقرب گزیدگی با علائم شدید بستری می‌شوند، کودکان زیر 15 سال هستند. شناسایی گونه‌های عامل برای انجام درمان صحیح ضروری است، و یک قانون ساده مانند "بزرگتر کم خطر تر است" می‌تواند اولین قدم کوچک برای نجات جان افراد عقرب گزیده باشد.

بنابراین، اگر در وسط جنگل در جستجوی آثار باستانی هستید و به یک عقرب برخورد کردید یک توصیه برای شما داریم، در صورتی که عقرب کوچک است بهتر است مثل باد بدوید و از آن دور شوید چون احتمالاً آسیب شدیدی به شما وارد خواهد کرد.

 

 

خرید سم عقرب کش پیگانیک

نحوه خرید سم عقرب کش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید