عقرب، حقیقت یا دروغ

عقرب ها در زمره موجوداتی هستند که مورد سوء تفاهم قرار می‌گیرند. ترس انسان از عقرب ها عمدتاً از نیش زهرآلود این موجودات ناشی می شود. اما جای نگرانی نیست چون از بین 1500 گونه عقرب که در سراسر جهان یافت می شود، فقط حدود 25 گونه دارای زهری هستند که می تواند برای انسان کشنده باشد.

عقرب ها از زهر خود برای کشتن سریع یا بی حرکت کردن طعمه استفاده می کنند. آن ها می توانند مقدار زهر تزریق شده در حین نیش زدن را کنترل کنند. زیرا تولید زهر، پروسه انرژی بری است و اگر عقرب در استفاده از آن سخاوتمندانه عمل کند، جایگزینی مجدد زهر ممکن است چندین روز طول بکشد. به همین دلیل در برخی موارد عقرب فقط نیش می زند اما هیچ زهری تزریق نمی کند.

رفتار نیش زدن در عقرب ها:

عقرب ها موجودات تهاجمی نیستند و به انسان ها حمله نمی کنند مگر زمانی که به این کار تحریک شوند. بیشتر افراد زمانی توسط عقرب ها گزیده می شوند که به طور تصادفی روی آن ها قدم می گذارند، یا اینکه دست یا پای خود را اشتباهاً وارد پناهگاه عقرب ها می ‌کنند. رعایت نکات احتیاطی مانند پوشیدن کفش مناسب در بیرون از منزل و وارد نکردن دست و پا به مکان هایی که ممکن است پناهگاه عقرب باشد، احتمال نیش عقرب را به شدت کاهش می دهد.  

عقرب، معیاری برای تشخیص آسیب های زیست محیطی

وقتی مردم ترس خود را کنار می‌گذارند، می توانند به عقرب ها به عنوان موجوداتی شگفت انگیز و مفید نگاه کنند. عقرب ها اجزای بسیار ارزشمندی برای محیط زیست هستند، این موجودات همچنین به عنوان معیارهای طبیعی برای تشخیص مخیزان تخریب محیط زیست، به کار می روند. اگر عقرب ها در زیستگاه هایی که باید در آن حضور داشته باشند دیده نشوند، به این معنی است که محیط زیست با آسیب جدی روبرو شده است.

عقرب ها یکی از متنوع ترین، برجسته ترین و مبهم ترین گروه های جانوران هستند.

1- طبق تخمین ها تقریباً 2000 گونه عقرب وجود دارد.

2- عقرب ها در سراسر جهان در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری زندگی می کنند.

3- عقرب ها حشره نیستند. آن ها به خانواده عنکبوتیان تعلق دارند.

4- همه عقرب ها سمی هستند، اما فقط زهر 30 تا 40 از آن ها می تواند یک انسان بالغ را بکشد.

5- عقرب های مادر در شرایط کمبود غذا، می توانند نوزادان خود را بخورند.

6- عقرب ها نمی توانند چیزی را بجوند. آن ها برای تغذیه شیره گوارشی طعمه خود را به روی طعمه می ریزند سپس بافت های هضم شده را به صورت نیمه جامد می مکند.

7- سم عقرب، دارای خواصی است که می تواند بیماری های قلبی و حتی برخی از انواع سرطان را درمان کند.

8- بتاکاربولین ترکیب اصلی است که عقرب ها خاصیت فلئورسانس می دهد.

9- عقرب ها در همه موارد نیش زدن، زهر تزریق نمی کنند.  

10- اگرچه عقرب های بزرگ می توانند موش ها را بخورند، اما موش ملخ‌خوار ترسی از عقرب خطرناک پوست درختی ندارد، زیرا در برابر زهر این عقرب مصون است.

عقرب و موش

11- عقرب ها قدیمی ترین عنکبوتیان شناخته شده هستند.

12- مارمولک ها و رتیل ها تنها چند نمونه از رایج ترین شکارچیان عقرب ها هستند.

13- بعضی از گونه ها عمری بالغ بر 20 سال دارند.

سه افسانه در مورد عقرب ها

عقرب‌ها موجودات کوچک ترسناکی هستند که می توانند مزاحم های بزرگی در خانه شما باشند. آن ها در محیط های بیابانی به شدت فراوان هستند.

افسانه های زیادی درباره عقرب ها رایج شده است. در اینجا 3 مورد از افسانه های مرتبط با عقرب ها آورده شده است. اطلاع از این افسانه ها می تواند در تسریع مقابله با عقرب ها کمک کننده باشد.

افسانه شماره 1: نوزاد عقرب نسبت به عقرب بالغ زهر خطرناکتری دارند.

بسیاری از افراد فکر می کنند نوزادان عقرب نسبت به بزرگسالانشان سمی تر هستند، اما واقعیت چیز دیگری است. عامل تعیین کننده میزان سمیت عقرب، گونه عقرب است، نه اندازه آن ها.  

عقرب های پوست درختی، سمی ترین عقرب آریزونا و در عین حال کوچکترین گونه عقرب موجود در ایالات متحده آمریکا هستند. نیش این عقرب می تواند موجب مرگ انسان شود.

یکی از دلایل این اسطوره، این است که تشخیص گونه عقرب و تعیین این که کدام عقرب، نوزاد است و کدام بزرگسال، حتی برای افراد آموزش دیده هم بسیار دشوار است. بسیاری عقرب های بزرگسال با جثه های کوچک ممکن است با نوزادان متعل به گونه دبگری از عقرب ها با جثه بزرگتر شتباه گرفته شوند.

عامل دوم اثر گذار بر قدرت زهر عقرب ها جنسیت آن ها است. عقرب های نر تمایل دارند رفتار هشدار دهنده از خود نشان دهند، بنابر این زهر ضعیفتری نسبت به عقرب های ماده دارند. عقرب های ماده رفتارهای کندتری دارند و برای همین نیازمند مکانیسم دفاعی قوی تر هستند.

افسانه شماره 2: حشره کش ها روی عقرب ها اثر نمی کنند.

کشتن عقرب ها کار آسانی نیست و خلاص شدن از شر آن ها در محیط خانه غیرممکن به نظر می رسد. این یکی از دلایلی است که افسانه اثر گذار نبودن حشره کش ها روی عقرب ها را  باب کرده است.

دلیل دیگر برای افسانه فوق، این است که حشره کش ها برای کشتن حشرات طراحی شده اند و عقرب ها حشره نیستند. آن ها به خانواده عنکبوتیان که از بندپایان هستند تعلق دارند. به علاوه عقرب ها پوسته بسیار ضخیمی دارند که باعث می شود نسبت به این مواد شیمیایی غیرقابل نفوذ به نظر بیایند.

اینگونه نیست که حشره کش ها روی عقرب کار نکنند، بلکه بیشتر افراد انتظارات غیرواقعی درباره نحوه عملکرد حشره کش ها و آنچه می توانند و نمی توانند انجام دهند، دارند. چنانچه انتظار دارید که عقرب ها را پیش از ورود به خانه از بین ببرید، بهتر است بجای حشره کش ها از سم مؤثر و قوی عقرب اسکورپیان کیلر استفاده کنید. پاشیدن مستقیم این سم به روی عقرب ها، می توانید در کمتر از یک دقیقه این بندپایان ترسناک را از پا در آورد.

اما با توجه به اینکه عقرب ها دوست دارند در فضاهای تاریک و دور از دسترس پنهان شوند، در اکثر موارد نمی توان سم را مستقیماً روی عقرب ها پاشید. آن ها در ترک ها و شکاف های میان آجرهای دیوار، پناه می گیرند پس بهتر است از سم دافع و کشنده اسکورپیان کیلر که هم به طور مستقیم و هم به شکل ذرات باقی مانده در محیط، به از بین بردن عقرب ها کمک می ‌کند استفاده کنید.

محل زندگی عقرب

افسانه شماره 3: عقرب ها فقط در خانه های تازه ساخت مناطق بیابانی دیده می شوند.

بسیاری از مردم بر این باورند که ساختن خانه در مناطق بیابانی، باعث شده جمعیت عقرب به سمت خانه های جدیدتر عقب نشینی کنند. با این حال، واقعیت این است که عقرب ها بجز مراکز تجاری و مناطق شهری، در سایر نقاط شهر می توانند زندگی کنند.

عقرب ها به دلیل برخورداری از سرپناه و منابع غذایی سهل الوصول، علاقه زیادی به نفوذ در خانه ها دارند. به طور معمول، تهاجم عقرب در محلات قدیمی تر بسیار شدیدتر و شایع تر است. کمتر خانه ای، در محلات قدیمی وجود دارد که تا به حال در آن عقرب دیده نشده باشد.

تغییر الگوهای آب و هوا، افزایش دما و تغییر در میزان ریزگردهای مناطق مختلف، ازجمله عواملی هستند که باعث رشد جمعیت و مهاجرت های دوره ای عقرب ها به شهرها می شوند.

 

خرید سم عقرب کش پیگانیک

نحوه خرید سم عقرب کش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید