نشانه های وجود عقرب در خانه را بشناسید

زندگی در مناطق مستعد عقرب و عقرب خیز، با آگاهی از وجود برخی گونه های سمی و کشنده عقرب، کار سختی خواهد بود. زمانی که هوا رو به گرمی می رود، احتمال حضور عقرب ها در خانه نیز افزایش می یابد و عقرب ها با نیش سمی می توانند برای شما و اعضای خانوده مشکلاتی به وجود بیاورند. عقرب ها زمانی که در معرض خطر، قرار می گیرند نیش می زنند و اگر از وجود آن ها در خانه اطلاع نداشته باشیم، می توانند مسبب خطرات زیادی باشند.

توجه به علائم مهم و هشدار دهنده وجود عقرب در داخل و اطراف خانه می تواند به شما کمک کند تا پیش از آنکه این موجودات ترسناک شما را نیش بزنند، آن ها را پیدا کنید. عقرب ها بنا به ساختار بدن و نحوه زندگیشان، در نقاط مشخصی از خانه پیدا می شوند که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

گرم بودن هوا و افزایش احتمال حضور عقرب در خانه

عقرب ها در همه جای جهان وجود دارند اما پراکنش آن ها در مناطق گرمسیری بیشتر است. بیشترین آمار عقرب گزیدگی نیز در مناطق گرمسیری وجود دارد. در این مناطق با گرم تر شدن هوا در فصول بهار و به ویژه تابستان، احتمال وجود عقرب ها در خانه نیز افزایش می یابد.

سه نشانه وجود عقرب در خانه و روش های از بین بردن آن

اگر یک عقرب را در خانه یا در نزدیک به خانه دیده اید، احتمال آن زیاد است که عقرب های بیشتری نیز وجود داشته باشند. به خصوص اگر در خانه، دلایلی برای جذب عقرب مانند گرما، تاریکی و حشرات وجود داشته باشد.

  • آیا خانه شما زیستگاه مناسبی را برای عقرب فراهم می کند؟ اگرچه عقرب ها عاشق گرما هستند اما آن ها برای زنده ماندن به زندگی در سایه احتیاج دارند. آن ها شکارچیانی شبانه هستند و به پنهان شدن در طول روز تمایل دارند.
  • آیا در منطقه ای با آب و هوای گرم و خشک زندگی می کنید و یک حیاط بزرگ و سایه دار دارید؟ پس احتمال وجود عقرب در خانه بسیار زیاد است.
  • نکته مهم دیگری که باعث می شود خانه شما مکان مناسبی برای عقرب باشد این است که در خانه حشرات دیگری نیز وجود داشته باشند. منبع غذایی اصلی عقرب، انواع حشرات هستند. اگر در خانه شما جیرجیرک یا سوسک یا سایر حشرات وجود دارند، طولی نمی کشد که عقرب ها نیز به موجودات خانه شما اضافه شوند.
  • گزارش ها و مطالعات نشان می دهد که درختان مرکبات می توانند در جذب عقرب ها به خانه نقش داشته باشند. درختان مرکبات برای برخی از گونه های عقرب زیستگاه خوبی را فراهم می کنند. نه تنها به این دلیل، بلکه میوه های روی درخت نیز می توانند موجب جذب حشرات و در نتیجه جذب عقرب ها شوند.

مکان های اختفای عقرب

برای دفع سریع عقرب ها از خانه شما باید برای این سوال پاسخی واضح داشته باشید. عقرب ها در کجای خانه پنهان می شوند؟

1. سایه

اگرچه عقرب ها آب و هوای گرم را ترجیح می دهند، اما موجوداتی شبانه هستند و ترجیح می دهند در مناطق سرد و سایه دار مخفی شوند. اگر حیاط خانه شما دارای مکان های سایه دار زیادی است، شانس بیشتری برای دیدن این آفت خطرناک در خانه دارید.

عقرب ها در خانه، بیشتر در مکان های سایه دار پنهان می شوند

2. پوست درختان

انواع مختلفی از عقرب وجود دارد که ترجیح می دهند در کنار درختان و یا در پوست درخت ها زندگی کنند. به این ترتیب آن ها به شرایط زندگی در تاریکی و دمای مناسب دسب پیدا می کنند. اگر خانه شما در نزدیکی باغ قرار دارد و یا درختان میوه در حیاط وجود دارند، می توانید به صورت غیر منتظره عقرب هایی را در نزدیکی خانه ببینید.

مواجهه با عقرب

اگر در گذشته با یک عقرب در خانه و یا در نزدیکی آن مواجه شده اید، احتمال اینکه مجدداً، یک عقرب دیگر ببینید نیز وجود دارد. عقرب ها اگر در خانه به محیط مساعدی برای زندگی دست پیدا کنند، در همان مکان باقی می مانند. بنابراین در این مواقع باید مراقب بوده و تمام علائم و نشانه های وجود عقرب در خانه را مورد بررسی قرار داد.

افزایش حشرات در خانه

آیا در خانه متوجه افزایش هجوم جیرجیرک ها و سوسک ها می شوید؟ این موضوع می تواند نشانگر هجوم عقرب در خانه باشد. این حشرات، غذای مورد علاقه عقرب ها هستند. عقرب ها از حشراتی نظیر ملخ ها، سوسک و جیرجیرک تغذیه می کنند و به دنبال آن به خانه های ما نیز سرک می کشند.

اگرچه سموم دفع آفات عمومی برای جلوگیری از ورود عقرب ها به خانه، کارایی چندانی ندارند، اما می توانند به خلاص شدن از حشرات کوچکتر که به عنوان یک منبع غذایی برای عقرب عمل می کنند، کمک کند.

چگونه می توان خانه را از آلودگی به عقرب در امان نگه داشت؟ در اینجا اقداماتی که می توان به شما در حل این مشکل کمک کند اشاره شده است.

راه های مقابله با عقرب در خانه

چند روش خانگی وجود دارد که می توان برای خلاص شدن از شر عقرب از آن ها استفاده کرد. عقرب ها موجودات باهوشی نیستند، بنابراین با قرار دادن تله های چسبی در نزدیکی محل زندگی آن ها، شانس خوبی دارید که آن ها را به دام بیاندازید.

همچنین مهم است که به دنبال یافتن ترک هایی (کوچک یا بزرگ) در خانه باشید و آن ها را مسدود کنید تا عقرب ها و سایر حشرات نتوانند از آن ها عبور کرده و به خانه وارد شوند.

می توانید کارهای زیادی برای کاهش احتمال وجود عقرب در خانه انجام دهید  همه این موارد به اقدامات پیشگیرانه ای بر می گردد که بایستی برای کاهش جذب عقرب ها در خانه انجام دهید.

در اینجا لیست کوچکی از دقیقاً آنچه باید برای دور عقب نگه داشتن عقرب ها انجام دهیم وجود دارد!

  • خلاص شدن از شر سایر حشرات

یکی از هوشمندانه ترین کارهایی که می توانید انجام دهید کاهش جمعیت سایر حشرات است. عقرب ها از حشرات تغذیه می کنند. بنابراین اگر شما با مشکل سوسک و یا مورچه در خانه مواجه هستید باید هر چه سریعتر آن ها را از بین ببرید. کاربرد منظم سموم دفع آفات تأثیر چندانی بر عقرب ندارند، اما قطعاً کاهش منبع غذایی آن ها بر کاهش جمعیت عقرب ها نیز تأثیر خواهد داشت.

  • مسدود کردن راه ورود عقرب ها به خانه

بسیاری از گونه های عقرب می توانند به راحتی از بین شکاف های ریز و درشت عبور کنند. بنابراین باید راه های ورود عقرب ها به خانه را مسدود کنید. برای در امان ماندن از گزش عقرب ها در شب، محافظ درب را زیر درب های بیرونی نصب کنید. اطراف لوله ها و دریچه های تهویه را ببندید.

مسدود کردن راه های نفوذ عقرب به خانه

دور درب ها و پنجره ها را درزگیری کنید. هر نوع ترک و شکاف را پر کنید. این امر نه تنها به دفع عقرب کمک می کند بلکه ورود آفات دیگر مانند عنکبوت، سوسک، جیرجیرک، مورچه ها و حتی موش ها را نیز محدود می کند.

  • شکار کردن عقرب ها در شب

یک چراغ قوه با نور ماوراء بنفش بگیرید تا به شما در یافتن آن ها کمک کند، زیرا عقرب ها زیر نور فلورسانس درخشان هستند. این روشی جالب برای گرفتن عقرب ها در تاریکی است. این امر باعث می شود مکان یابی آن ها بسیار آسان تر شود  برای پیدا کردن آن ها، هر مکانی که سایه را در گرمای روز فراهم می کند، بررسی کنید. زیر تنه های بریده شده چوب، زیر ساختارهایی مانند سایبان ها و گلدان ها را نیز بررسی کنید.

  • تمیز نگهداشتن محیط خانه و حیاط

سعی کنید وجود هر نوع زباله در بیرون از خانه را به حداقل برسانید. برگ های انباشته شده بر روی زمین را نیز جمع کنید. اجازه ندهید زیستگاه ایده آل عقرب در اطراف خانه ایجاد شود.

همین موضوع در داخل خانه نیز صدق می کند. هرچه خانه تمیزتر و مرتب تر باشد، احتمال حضور حشرات نیز کمتر می شود، که به نوبه خود به معنی دفع عقرب از خانه است.

یک مورد که اغلب افراد غالباً از آن غافل می شوند غذای حیوانات اهلی است. آن را به مدت طولانی  روی زمین رها نکنید. چرا که انواع حشرات را به خود جلب می کند و این به نوبه خود، عقرب ها را به خود جلب می کند. همین مورد در مورد زباله های خانگی نیز صدق می کند.

اگر نگران عقرب گزیدگی و درد ناشی از آن هستید، تمام موارد گفته شده را رعایت کنید و از ورود عقرب به خانه پیشگیری کنید. در صورت بروز مشکل وجود عقرب در خانه، می توانید از سم عقرب کش حرفه ای برای دفع عقرب ها استفاده کنید.

 

 

خرید سم عقرب کش پیگانیک

نحوه خرید سم عقرب کش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید