عجایب عقرب ها

چند واقعیت بسیار جالب در مورد عقرب ها

اغلب مردم از عقرب ها می ترسند. ویژگی های بارز عقرب ها داشتن پاهای گیره مانند و دم گزنده است. برخی از گونه ها توانایی این را دارند با سرعت 50 اینچ در ثانیه هدف خود را دنبال کنند. اگر در مورد عقرب ها یا بهتر است بگوییم عجایب عقرب ها اطلاعات جمع آوری کنیم چهره ی نا آشنا و خطرناک آن ها برای ما کمتر می شود و حتی برای اینکه آن ها عضو اکوسیستم هستند، قدردانی خواهیم کرد.

عقرب ها قبل از دایناسور ها وجود داشتند.

احتمال می رود عقرب ها قدیمی ترین حیوانات خشکی هستند که در زمین زندگی می کنند. بررسی فسیل ها نشان می دهد که عقرب ها جز اولین حیوانات دریایی بودند که به خشکی آمدند. این اتفاق مربوط به حدود 420 میلیون سال پیش در دوره سیلورین است. دایناسور ها حدود 240 میلیون سال پیش وجود داشته اند. اولین انسان مربوط به 200000 سال پیش است، بنابراین انسان ها 2100 برابر از عقرب ها جوان تر هستند.

عقرب ها جزو گروه حشرات نیستند.

عقرب ها جزو عنکبوتیان محسوب می شوند. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که گیره داران جزو حشرات نیستند. حشرات نوع متفاوتی از بندپایان هستند. از چند طریق متفاوت می توان گیره داران و حشرات را از هم تشخیص داد، مورد اول تعداد پاهایشان است. حشرات 6 پا دارند، در حالی که عنکبوتیان دارای 8 پا و زائده های دیگری مانندگیره و پا گیره دارند. گیره که به آن فک می گویند شبیه دندان های نیش دربخش دهانی و پدیپالپ شبیه انبر است.

حدود نیم میلیون سال پیش برخی از عقرب ها دریایی طول آن ها بیش از  3 فوت بود. امروزه بزرگ ترین عقرب گفته می شود حدود 9 اینچ است و در جنگل های آسیا رشد می کند، این عقرب می تواند 56 گرم وزن داشته باشد.

عقرب ها برای جفت گیری می رقصند.

از زیباترین عجایب عقرب می توان به نحوه جفت گیری آن اشاره کرد. عقرب ها مراسم خواستگاری شبیه به رقص انجام می دهند که به فرانسوی به آنpromenade à deux ( به معنای راه رفتن دو نفره ) می گویند. جزئیات مراسم خواستگاری در گونه ها متفاوت است. اگر ماده به نر علاقه داشته باشد معمولا مراسم با رو به رو شدن و گرفتن پا های یکدیگر شروع می شود، سپس با چرخش به جلو و عقرب همراه با دم به پشت خود می چرخند( به این کار متاسوم می گویند). به گفته باغ وحش سن دیگو آن ها گاهی اوقات متاسوم خود را بدون نیش انجام می دهند. رقص ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.در پایان مراسم نر اسپرماتوفور خود را روی زمین برای ماده می گذارد و آن جارا ترک می کند.

عقرب ها هنگام جفت گیری رقص زیبایی دارند

از عجایب عقرب می توان گفت که آن ها تخم گذار نیستند.

برخلاف بیشتر عنکبوتیان و اکثر بی مهرگان عقرب ها تخم گذار نیستند. این بدان معناست که آن ها به جای تخمک گذاری خارجی نوزاد به دنیا می آورند. نوزادان ممکن است بسته به گونه 2 تا 18 ماه پس از جفت گیری به دنیا بیایند، بدن آن ها از بدن عقرب های بالغ کوچکتر و نرم و سفید به نظر می رسند. آن ها پشت مادرشان می روند، مادر مراقب آن ها است تا زمانی که عقرب ها توانایی مراقبت از خود را داشته باشند.

برخی از بچه عقرب ها به مدت 2 سال پیش مادرشان می مانند.

در بیشتر گونه های عقرب نوزاد پشت مادرش می رود و کیسه زرده مغذی را جذب می کند. بعد از چند روز پس از اولین پوست اندازی خود، پشت مادر را ترک می کند. با این حال در برخی از موارد مادر طعمه را می کشد و به نوزادانش غذا می دهد و این مراقبت ممکن است تا دو سال ادامه پیدا کند.

عقرب ها در نور UV می درخشند.

از دیگر عجایب زیبای عقرب ها می توان به درخشش آنها اشاره کرد. عقرب های بالغ در اسکلت بیرونی در قسمت کوتیکول دارای مواد شیمیایی با لایه هیالین هستند که باعث درخشش آن ها در نور ماوراء بنفش می شود. دانشمندان هنوز مزیت این امر را به طور کامل نمی دانند اما آن ها حدس می زنند که این ویژگی، عقرب ها را در برابر نور خورشید ایمن می کند همچنین در یافتن مکان یکدیگر و یا مکان شکارچی به آن ها کمک می کند.

این ویژگی برای انسان ها بسیار مفید بوده است چرا که انسان می توانند عقرب ها را در حال فرار یا راه رفتن ببیند. برای محققان که می خواهند درباره ی آن ها مطالعه کنند، کوهنوردان و کمپینگ هایی که قصد خوابیدن در طبیعت را دارند این ویژگی برای آن ها سودمند است. لایه هیالین که در بدن عقرب وجود دارد بسیار با دوام است چرا که فسیل های عقرب حتی پس از گذشتن میلیون ها سال در زیر نور UV می درخشند.

درخشش عقرب زیر نور فرا بنفش

برخی از گونه ها می توانند یک سال بدون غذا زندگی کنند.

شکار عقرب ها عمدتا حشرات و عنکبوت ها هستند، اما برخی از گونه ها می توانند مارمولک یا موش های کوچک نیز شکار کنند. برخی از عقرب ها برای شکار کمین می کنند، برخی دیگر به دنبال شکار می روند و برخی برای شکار خود تله درست می کنند. عقرب ها می توانند غذای خود به صورت خمیری شکل مصرف کنند بنابراین بعد از شکار آنزیم هایی را برای هضم استفاده می کنند و سپس طعمه را می مکند. از آن جایی که متابولیسم عقرب ها پایین است، بسیاری از آن ها می  توانند در فواصل طولانی مدت بین وعده های غذایی خود زنده بمانند. اغلب عقرب ها هر دو هفته یکبار تغذیه می کنند اما برخی از آن ها می توانند تا 12 ماه بدون غذا سپری کنند.

از دیگر عجایب عقرب : زهر آن ها می تواند شامل ده ها سم مختلف باشد.

جالب است بدانید که همه عقرب ها زهر دارند و عقربی بدون زهر وجود ندارد. ترکیبات شیمیایی زهرمی تواند متنوع باشد. از 1500 گونه شناخته شده تنها زهر 25 گونه می تواند انسان را بکشد. با این حال همین درصد کم می تواند تهدید جدی برای زندگی انسان ها باشد، به ویژه در مناطقی که دسترسی به درمان های پزشکی دشوار است. گونه های آفریقای شمالی و خاورمیانه به عنوان کشنده ترین گونه های عقرب روی زمین هستند که اسم آن ها عقرب سرخ هندی و عقرب دم چاق عربی است.

یک عقرب می تواند ده ها سم مختلف مانند نوروتوکسین، نفروتوکسین و همولیتیک داشته باشد. همچنین ممکن است طیف گسترده ای از مواد شیمیایی دیگر مانند هیستامین، سروتونین و تریپتوفان نیز تولید کند. برخی از زهر ها بر روی نوع خاصی از حیوانات مانند حشرات و مهره داران اثر دارند. عقرب ها از زهر خود برای گرفتن طعمه و محافظت از خود در برابر انواع شکارچیان مانند پرندگان، پستانداران و مارمولک ها استفاده می کنند.

عقرب ها از نیش خود در مواقع ضروری استفاده می کنند.

آن ها می توانند کنترل کنند که چه مقداری از زهر خود را آزاد کنند. با توجه به اینکه بدن آن ها برای تولید سم نیاز به انرژی دارد، آن ها فقط در مواقع ضروری از نیش خود استفاده می کنند. بیشتر عقرب ها ابتدا طعمه را با انبر خود می کشند و در صورت لزوم به سم متوسل می شوند.

نیش عقرب

زهر عقرب می تواند نجات دهنده یا کشنده باشد.

تحقیقات بسیاری نشان داده است که زهر عقرب می تواند مفید باشد. به طور مثال زهر Deathstalker شامل کلروتوکسین است که برای درمان برخی از سرطان ها استفاده می شود. زهر برخی از عقرب های آسیایی پپتید های ضد میکروبی دارد که می تواند انسان را در برابر بسیاری از باکتری ها، قارچ ها و انگل های مالاریا ایمن کند. از خواص التهابی زهر عقرب می توان برای درمان آرتریت استفاده کرد. برخی از ترکیبات زهر عقرب برای درمان بیماری های خود ایمنی موثر هستند.

 

خرید سم عقرب کش پیگانیک

نحوه خرید سم عقرب کش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید