درمان نیش عقرب

 درمان خانگی نیش عقرب

نیش عقرب اغلب بسیار دردناک است و در بعضی موارد اگر درمان نشود، می تواند کشنده باشد. زهر عقرب در صورتی سبب کشته شدن فرد می شود که نسبت به آن حساسیت داشته باشد. بی حسی و خارش همراه با قرمزی پوست، از نشانه های حساسیت نسبت به زهر عقرب است که در موارد شدیدتر می تواند نشانه ای از شوک آنافیلاکسی باشد. با این حال، در موارد خفیف می توان از داروهای خانگی برای تسکین فوری گزیدگی عقرب استفاده کرد.

ملاحظه:

توجه داشته باشید در مواردی که عقرب دارای زهر کشنده قربانی را نیش بزند، باید به پزشک مراجعه شود و درمان های خانگی در این موارد کارساز نیست.

علل و نشانه های نیش عقرب

علت عقرب گزیدگی، حضور در مناطقی است که عقرب ها در آن ساکن هستند. اغلب افراد گزیده شده از احساس سرگیجه و تنگی نفس شکایت می کنند. قرمزی و تورم در اطراف محل گزیدگی نیز از جمله علائم نیش عقرب می باشد.

سایر علائم نیش عقرب عبارتند از: اسپاسم عضلانی، درد ناحیه گزیده شده، بی حسی، تورم، تعریق و حالت تهوع.

کمک های اولیه قبل از شروع درمان

در صورتی که نمی دانیم عقربی که نیشتان زده دارای زهر کشنده است یا خیر، حتماً به پزشک مراجعه کنید. در موارد خفیف، ابتدا ناحیه گزیده شده را با استفاده از آب و صابون بشویید تا زهر باقی مانده از روی پوست پاک شود. در قدم بعدی باید از انتشار زهر عقرب در بدن، جلوگیری کنید.

به این منظور می توانید از کمپرس یخ به روی ناحیه گزیده شده استفاده کنید. این کار به طور مؤثر باعث جلوگیری از انتشار زهر عقرب می شود.

از ریختن مایعات به روی محل گزیدگی خوددارید کنید زیرا این امر باعث انتشار بیشتر زهر به سایر قسمت های بدن می شود.

بهترین داروی های خانگی برای نیش عقرب

اگرچه موارد معدودی از عقرب ها نیش کشنده دارند، اما نیش عقرب اصلاً خوشایند نیست. به این معنی که با وجود غیر کشنده بودن درد شدیدی در فرد گزیده شده ایجاد می کند. در این مقاله چند مورد از درمان های خانگی سریع برای عقرب گزیدگی را که سبب تسکین فوری درد می شود آورده ایم.

برگ درخت انبه

شیره برگ انبه خواص آنتی بیوتیکی بسیار خوبی دارد و همچنین یک ضد ویروس و ضد عفونی کننده عالی است. خواص ضد التهابی گیاه برگ انبه به کاهش تورم کمک می کند و خاصیت ضد باکتریایی آن به روند بهبودی سرعت می بخشد. شربت تهیه شده از برگ انبه، یکی از بهترین راه های درمان نیش عقرب است. شربت برگ انبه محصولی طبیعی است که هیچ عارضه جانبی ندارد و استفاده از آن کاملاً بی خطر است.

درمان عقرب گزیدگی با عصاره برگ انبه

تعداد کمی از برگ های تازه درخت انبه را خرد کرده و عصاره آن را خارج کنید. عصاره حاصل را روی ناحیه نیش زدگی بمالید و بگذارید یک ساعت یا بیشتر روی محل گزیدگی باقی بماند. فرایند را دو بار در روز، به مدت 2 تا 3 روز تکرار کنید.

پودر آنقوزه

یک قاشق چایخوری پودر آنقوزه خالص را در مقداری آب گرم مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود.

خمیر را روی ناحیه نیش زدگی بمالید و اجازه دهید چند ساعت در محل بماند. برای بهبودی کامل این روند را تکرار کنید.

آنقوزه ادویه ای است که در آسیا به ویژه در غذاهای هندی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده دارای خواص ضد التهابی بسیار خوبی است که با مهار پراکسیداسیون و اثر تسکین دهنده، به التیام درد نیش عقرب، کمک می کند.

استفاده از این ماده طبیعی به عنوان التیام دهنده نیش عقرب، عوارض جانبی به دنبال ندارد.

سیر تازه

 سه یا چهاردانه سیر تازه را بشویید، پوست بگیرید و کاملاً له کنید. پوره سیر را برای چند ساعت روی ناحیه نیش زدگی بگذارید. در صورت لزوم روند را تکرار کنید.

سیر خواص دارویی بیشماری دارد و سالیان سال است که خواص دارویی این گیاه، مورد استفاده عموم قرار می گیرد. ترکیب آلیسین موجود در سیر تأثیر تسکین دهنده دارد و می تواند در کاهشد درد و تورم ناشی از نیش عقرب کمک کند.

سیر هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای ندارد و در پخت و پز روزمره انسان های سراسر جهان به کار برده می شود.

برگ ریحان سفید

برگ تازه ریحان را خرد کنید و آب آن را بگیرید.

مقداری نمک به آن اضافه کنید و ترکیب حاصل را روی قسمت های گزیده شده بمالید و بگذارید چند ساعت بماند. در صورت لزوم روند را تکرار کنید.

برگ های ریحان دارای خواص آنتی بیوتیکی و ضد التهابی بسیار خوبی هستند. استفاده از آب برگ ریحان مخلوط شده با مقداری نمک، به از بین بردن اثر زهر عقرب کمک می کند و برای کاهش تورم نیز مؤثر است. اسید رزماریک موجود در ریحان، نوعی اسید فنولیک است که روند درمان گزیدگی عقرب را تسریع می کند. برگ های ریحان بهترین درمان خانگی برای نیش عقرب است. برگ ریحان عاری از هرگونه عارضه جانبی است و هیچگونه حساسیتی ایجاد نمی کند و استفاده از آن بی خطر است.

استفاده از تربچه برای درمان نیش عقرب

برای تهیه خمیر تربچه ای، تربچه های تازه  را بشویید، پوست بگیرید و له کنید. خمیر را روی ناحیه نیش خورده قرار دهید و با یک باند نرم بپوشانید. تا چند ساعت به همین شکل باقی بمانید و در صورت لزوم روند را تکرار کنید.

تربچه، برای درمان بسیاری از دردها و مشکلات توصیه می شود. این گیاه فوق العاده همچنین در خنثی کردن زهر موجود در محل گزیدگی بسیار موثر است و به کاهش التهاب کمک می کند. گلوکوزینولات ها، ایزوتیوسینات ها و همچنین فنولیک های موجود در تربچه، روند بهبودی نیش عقرب را تسریع می کنند.

آب برگ نعناع

برگ های تازه نعناع را جدا کنید و آب آن را بگیرید.

آب نعناع را روی قسمت های گزیده شده توسط عقرب استعمال کنید و بگذارید 1 تا 2 ساعت به روی پوست باقی بماند. در صورت لزوم روند را تکرار کنید.

آب برگ نعنا سبب کاهش تورم ناشی از نیش عقرب می شود، زیرا یک ماده یک داروی ضد التهابی عالی است. منتول و منتفون، ترکیبات مهمی هستند که در آب برگ نعنا یافت می شوند و به روند بهبودی کمک می کنند. نعنا یک گیاه دارویی است که عاری از هرگونه عارضه جانبی می باشد و به عنوان داروی عالی برای بیماری های مختلف توصیه شده است.

روغن زردچوبه و روغن کنجد

دو  قاشق چایخوری پودر زردچوبه خالص را با 1 قاشق چایخوری روغن کنجد مخلوط کنید.

خمیر را به مدت چند ساعت روی ناحیه ای که عقرب نیش زده، قرار دهید.

در صورت تداوم درد و تورم، روند را تکرار کنید.

زردچوبه ادویه جالبی است که خواص آنتی بیوتیکی شگفت انگیزی دارد و به بهبود سریع عوارض نیش عقرب کمک می کند. ترکیبات موجود در زردچوبه، همه اثرات زهر عقرب را از بین می برد و روند بهبود را تسریع می کند. زردچوبه و روغن کنجد، در کنار هم یکی از بهترین داروهای خانگی برای نیش عقرب هستند.

زردچوبه یک آنتی بیوتیک طبیعی عالی است که برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی توصیه می شود.

درمان نیش عقرب با استفاده از زردچوبه

تمر هندی خام

تمر هندی خام  را خرد کنید و آب آن را بگیرید. عصاره را روی ناحیه نیش بزنید. بگذارید یک ساعت یا بیشتر بماند. در صورت لزوم روند را تکرار کنید.

تمر هندی خام یک درمان خانگی عالی برای نیش عقرب است. آب تمر هندی خام به دلیل داشتن محتوای اسید تارتاریک که خاصیت سم زدایی دارد به خنثی کردن اثر گزش عقرب کمک می کند. تمر هندی خام یکی از بهترین داروهای خانگی در مورد نیش عقرب است و استفاده از این ماده خوراکی که در بسیاری از غذاها نیز به کار برده می شود، هیچ عارضه جانبی ایجاد نمی کند.

بسته یخ

چند تکه یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. بسته یخ را روی محل گزیدگی بگذارید. در صورت لزوم روند را تکرار کنید.

یخ با کاهش دمای ناحیه گزیدگی باعث بی حسی موقت این ناحیه می شود و به تسکین درد کمک ناشی از زهر عقرب کمک می کند. یخ یکی از بهترین راه حل های خانگی برای درمان نیش عقرب است.

در چه مواردی از عقرب گزیدگی باید به پزشک مراجعه کنید:

  1. اگر درد و تورم بعد از مصرف دارو فروکش نکرد.
  2. اگر شواهدی دال بر آنافیلاکسی وجود داشته باشد.
  3. اگر نیش زدگی در صورت یا در نزدیکی چشم اتفاق افتاده باشد.

با اینکه زهر تمام عقرب ها کشنده نیست اما درد طاقت فرسایی در قربانی به وجود می آورد. برای اجتناب از گزیده شدن توسط عقرب ها، این بندپایان مخوف را با استفاده از سم کشنده عقرب قوی اسکورپیان کیلر ریشه کن کنید. 

 

 

خرید سم عقرب کش پیگانیک

نحوه خرید سم عقرب کش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید