خطرناک ترین عقرب های جهان

عقرب ها موجودات ترسناکی هستند. ترس انسان از نیش سمی عقرب ها و ظاهر ترسناک آن ها، نشأت می گیرد. نیش برخی از این عقرب ها به شدت خطرناک است. لیستی از این عقرب ها در جهان وجود دارد که به بررسی 7 گونه از آن ها می پردازیم.

عقرب ها عضو گروه تنندگان هستند و وجود آن ها روی زمین به بیش از 400 میلیون سال پیش بر می گردد. برخی از این عقرب های ماقبل تاریخ طولی بیش از 70 سانتیمتر داشته اند. اگرچه سایز عقرب های امروزی قدری کوچکتر شده است، اما هنوز هم برخی از گونه ها به همان اندازه میلیون ها سال قبل کشنده هستند. تمام 1750 گونه عقرب، دارای نیش سمی در نوک دم خود هستند. اما در این میان، تنها 20 مورد از آن ها سمی دارند که برای کشتن انسان، به اندازه کافی قدرتمند است. تمامی این 20 گونه عقرب که از لحاظ پزشکی نیز حائز اهمیت اند، به خانواده Buthidae تعلق دارند.

زهر عقرب، ترکیبی از سموم مانند نوروتوکسین ها و آنزیم های مهار کننده است و بسیار سریع اثر می کند. به جز 3 گونه برتر در این لیست که در ادامه معرفی خواهیم کرد، بعید است که نیش عقرب بتواند منجر به مرگ یک فرد بزرگسال و سالم شود. اما با این وجود توصیه می کنیم تا جای ممکن از نیش عقرب ها در امان بمانید، زیرا تجربه خوشایندی نخواهد بود.

علائم عقرب گزیدگی از چیزی شبیه نیش زنبور، آغاز شده و تا تشنج، تنگی نفس و حتی مرگ متغیر است.

در ادامه 7 مورد از کشنده ترین و مخوف ترین عقرب های جهان را معرفی خواهیم کرد. در صورتی که می خواهید این جانداران خطرناک را بهتر بشناسید با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

لیست خطرناکترین عقرب های جهان:

7. عقرب دم پهن transvaalicus (نام علمی: Parabuthus transvaalicus)

این عقرب که با نام عقرب دم پهن آفریقای جنوبی نیز شناخته می شود، یکی از بزرگترین گونه های خانواده Buthidae است. طول آن تا 15 سانتیمتر نیز می رسد. اغلب به رنگ قهوه ای تیره تا سیاه با انبرهایی روشن تر دیده می شود. این عقرب مراتع پوشیده از علف را برای زندگی انتخاب می کند.

عقرب دم پهن با انبرک هایی روشن تر از رنگ بدن

غالباً درباره عقرب گفته می شود که هرچه انبرک های عقرب کوچک و دم ضخیم و قدرتمند باشد، زهر قوی تر است. باور بسیاری از مردم آفریقای جنوبی این است که این عقرب مسلح به زهر کشنده، برای مهار کردن طعمه خود، نیاز به هیچ سلاح دیگری ندارد.

مطمئناً این باور در مورد عقرب دم پهن transvaalicus، خطرناکترین عقرب آفریقای جنوبی، صادق است. زهر این عقرب با دوز کشنده 4.25 میلی گرم بر کیلوگرم، تقریباً به اندازه سیانور، کشنده است. اما یک فرد باید بسیار بدشانس باشد تا از نیش این عقرب بمیرد؛ زیرا نرخ کشندگی آن، تنها 1% است.

عوارضی چون تعریق، درد شدید، هذیان، تشنج عضلانی و تپش قلب در یک سوم قربانیان مشاهده می شود. به علاوه این عقرب قادر است زهر خود را تا فاصله یک متری پرتاب کند که در صورت تماس با چشم می تواند سبب کوری موقتی و ایجاد آسیب احتمالی به چشم قربانی شود.

6. عقرب دم پهن زرد ( نام علمی: Androctonus australis)

نام لاتین این گروه عقرب ها آندروکتونوس است که به عنوان "قاتل انسان" ترجمه می شود. این نام برای عقرب دم پهن زرد کاملاً مناسب است. زیرا این عقرب قاتل، هر ساله در سراسر مناطق خشک شمال آفریقا و آسیای جنوب شرقی، مسبب مرگ بسیاری از انسان ها است.

این عقرب در کنار عقرب امپراتور یکی از گونه هایی است که در تجارت حیوانات خانگی غیربومی محبوبیت بالایی دارد. این واقعیت احتمال بالای تماس عقرب دم پهن زرد با انسان را نشان می دهد.

"دم پهن" نام مشترک این گونه، به دمی قدرتمند که هدف اصلی آن رساندن نیش به قربانی است اشاره دارد. زهر موجود در نیش عقرب دم پهن عربی حاوی یکی از قوی ترین نوروتوکسین ها است. این سموم با عملکرد سریع به سیستم عصبی مرکزی حمله کرده و سبب فلج شدن و نارسایی تنفسی می شوند.

5. عقرب پوست درختی آریزونا (Centruroides exilicauda)

این عقرب با طول 7.5 سانتیمتر خطرناکترین گونه عقرب آمریکای شمالی محسوب می شود. این عقرب در بیابان های آریزونا یافت می شود. زهر آن حاوی نوروتوکسین است که به طور بالقوه کشنده است و با درد شدیدی که در قربانی ایجاد می کند شناخته می شود. این درد توسط قربانیان مانند درد شوک الکتریکی توصیف شده است. در موارد جدی تر این درد با علائمی چون بی حسی، استفراغ و اسهال ادامه می یابد و در نهایت به مرگ می انجامد.

عقرب پوست درختی آریزونا، خطرناک ترین عقرب آمریکای شمالی

در دهه 1980 بیش از 800 نفر در مکزیک توسط عقرب های پوست درختی کشته شدند. میزان کشندگی نیش این عقرب در صورت عدم درمان، بسته به سن قربانی و سلامت عمومی آن بین 1 تا 25 درصد است. خوشبختانه وجود پادزهر مؤثر، سبب جلوگیری از تلفات جانی ناشی از نیش عقرب پوست درختی در 40 سال اخیر در آریزونا شده است.

4. عقرب دم پهن عربی (Androctonus crassicauda)

این عقرب از گونه های نزدیک به عقرب دم پهن زرد است و همان طور که از نامش پیداست در کلیه کشورهای عربی، شمال آفریقا، ایران و ترکیه یافت می شود.

این عقرب که اندازه متوسطی دارد، طیف وسیعی از طعمه ها را از حشرات و عنکبوت ها گرفته تا مارمولک ها و جوندگان کوچک، شکار می کند. از ترکیب این وضعیت با سم کشنده این عقرب دم پهن، یک قاتل بالفطره پدید می آید.

3. عقرب زرد برزیلی (Tityus serrulatus)

احتمالاً حدس زدن این که عقرب زرد برزیلی کجا زندگی می کند کار چندان سختی نباشد. زیرا نام این عقرب گویای همه چیز است. اما اینکه عقرب زرد برزیلی خطرناک ترین عقرب سراسر آمریکای جنوبی است را هرگز نمی توان از نام آن دریافت.

متأسفانه تماس این گونه عقرب با انسان ها بسیار رایج است و به همین دلیل سالانه هزاران مورد نیش زدگی از این عقرب گزارش می شود. در خفیف ترین موارد نیش عقرب زرد برزیلی، قربانی تنها با درد شدید و شاید چند علامت ثانویه مانند تهوع و تپش قلب از مهلکه می گریزد. پس از پخش شدن سم در بدن ممکن است حالت افزایش حساسیت فیزیکی (hyperesthesia) در فرد ایجاد شود. در این صورت بیمار حتی به کوچکترین لمس در بدن، حساس می شود.

عقرب زرد برزیلی، عقربی با نیش کشنده در آمریکای جنوبی

نیش زدگی جدی تر، می تواند منجر به درد شدید در معده، استفراغ و مشکل در تنفس شود. در چنین شرایطی برای افراد مسن و بسیار جوان، خطر مرگ ناشی از نارسایی قلبی- تنفسی بسیار زیاد است.

حتی با وجودی که عقرب زرد برزیلی زهر خود را بسیار کم و صرفه جویانه به کار می برد، اما هنوز هم سالانه افراد زیادی در نتیجه نیش این عقرب جان خود را از دست می دهند.

2. عقرب خرامنده مرگ یا Deathstalker

احتمالاً تصورتان این است که عقربی با نام خرامنده مرگ باید در رده نخست خطرناکترین عقرب ها قرار بگیرد.اما با کمی تحمل خواهید فهمید که چرا رده نخست توسط آن اشغال نشده است. با طولی در حدود شش سانتی متر (58 میلیمتر) عقرب مرگ همانی است که باید از کمین کردن آن در کفش یا پوتین تان، بترسید.

Deathstalker در سراسر آفریقای شمالی و خاورمیانه پراکنده شده است. بیشتر از اندازه کوچک و انبرهای ضعیف، چیزی که این عقرب را به شهرت جهانی رسانده، نیش فوق العاده دردناک اوست. عقرب مرگ با مخلوطی از نوروتوکسین های قدرتمند (کلروتوکسین) و کاردیوتوکسین ها از قربانی خود پذیرایی می کند.

Deathstalker یکی از معدود عقرب هایی است که خطر بزرگی برای بزرگسالان سالم محسوب می شود. اگرچه بیشتر افراد بالغی که این عقرب نیش شان می زند می توانند زنده بمانند. اما این مسئله بیشتر به تحمل ذاتی فرد نسبت به زهر عقرب بر می گردد. در هر صورت، تجربه نیش عقرب Deathstalker حتی با وجود مقاومت به زهر آن، اصلاً تجربه خوشایندی نیست.

1. عقرب قرمز هندی (Hottentotta Tamulus)

به عنوان یک قاعده، قرمز یکی از رنگ های هشدار دهنده طبیعت است و عقرب قرمز هندی مطمئناً از این قاعده مستثنی نیست. اینکه این عقرب خطرناکترین عقرب در جهان قابل بحث است. اما در اینکه عقرب قرمز هندی از جمله بندپایانی است که باید از آن دوری کرد هیچ شکی نیست.

عقرب قرمز هندی، خطرناک ترین و کشنده ترین عقرب جهان

این عقرب در هند شرقی، پاکستان، سریلانکا و نپال یافت می شود. حشرات و حتی مارمولک یا گاهی موش های کوچک، منابع غذایی این عقرب را تشکیل می دهند.

عقرب قرمز هندی جانوری شب کار است. با طول تقریبی 9 سانتیمتر در رده ی عقرب های نسبتاً بزرگ قرار می گیرد، اما همانطور که می دانیم اندازه در دنیای عقرب ها چندان مهم نیست. چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که زهر چه میزان قدرتمند است و چقدر زهر تزریق می شود. عقرب سرخ هندی در هر دو مورد بسیار قوی عمل می کند. به همین دلیل کشندگی نیش این عقرب بین 8 تا 40 درصد متغیر است. مانند همه عقرب ها، این نرخ به سن و بنیه بدنی قربانیان بستگی دارد.

اگرچه در رابطه با میزان دوز کشنده زهر این عقرب آمار و ارقامی در دست نیست اما رقم مربوط به نزدیکترین خیشاوند این گونه 1.1 میلی گرم بر کیلوگرم است. علائم ایجاد شده در اثر زهر این عقرب هم مانند خویشاوند سایر عقرب ها بسیار ناخوشایند و شامل درد شدید، استفراغ، تعریق و تشنج می باشد. علائم واقعاً خطرناک که قلب و ریه ها را به شکل ورم  ریوی (تجمع مایع در ریه ها) درگیر می کنند عامل اصلی مرگ هستند. این علائم ظرف 24 ساعت پس از نیش عقرب رخ می دهد.

شاید بتوان با روش های خانگی و مسدود کردن درز و شکاف ها در خانه، از ورود عقرب به خانه و مشکلات ناشی از آن پیشگیری کرد. اما بهترین و مطمئن ترین روش مقابله با عقرب ها، به طور قطع، استفاده از سموم عقرب کش قوی و تخصصی است.

 

 

خرید سم عقرب کش پیگانیک

نحوه خرید سم عقرب کش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید