تولید مثل در عقرب ها چگونه است؟

عقرب ها از رده عنکبوتیان هستند و چرخه زندگی شان را نیز مانند سایر عنکبوتیان طی می کنند. با این تفاوت که عقرب ها در بعضی رفتارهای تولید مثلی متفاوت هستند. اما آیا می دانید که این چرخه چگونه است؟ و تفاوت چرخه زندگی و رفتار های عقرب با سایر عنکبوتیان در چیست؟

اکثر مردم فقط به عقرب ها به عنوان خزندگان نگاه می کنند، اما امروز می خواهیم برخی از حقایق جالب را در مورد چرخه زندگی آن ها بیاموزیم!

چرخه زندگی متفاوت عقرب ها

همه موجودات زنده چرخه زندگی را طی می کنند. شما احتمالاً با چرخه اساسی زندگی پستانداران، مانند انسان یا گربه آشنا هستید. در مراحل مختلف زندگی مثل لحظه تولد، رشد و بلوغ، پستانداران شبیه والدین شان هستند و سپس تبدیل به پستانداران بالغ می شوند. همچنین شما با چرخه زندگی حشرات که از روش دگردیسی رشد می کنند، مانند پروانه ها آشنا هستید. چرخه زندگی در این حشرات عبارتند از: تخم، لارو، شفیره و مرحله بلوغ

چرخه زندگی پستانداران و حشرات کاملاً متفاوت است زیرا پستانداران همیشه مانند والدین شان، اما بسیار کوچکتر به نظر می رسند، در حالی که حشرات تا زمان رسیدن شان به مرحله بلوغ، شبیه به والدین خود نیستند.

چرخه تولید مثل عقرب ها خصوصیات منحصر به فردی دارد که در سایر عنکبوتیان تکرار نمی شود. داده های زیر به صورت کلی بیان می شوند زیرا برخی از جزئیات با توجه به نوع عقرب متفاوت هستند.

چرخه زندگی عقرب به نوعی ترکیبی بین این دو است و امروز می خواهیم همه چیز را در مورد این موجود عجیب بدانیم.

مراحل چرخه زندگی عقرب

چرخه زندگی عقرب بسته به نوع آن متفاوت است. این چرخه با آمیزش جنسی در پاییز یا اوایل بهار شروع می شود. بیشتر گونه های عقرب، اما نه همه آن ها، چرخه را با روش تولید مثل جنسی و اقداماتی عجیب و جالب برای جلب توجه جنس ماده شروع می کنند.

حرکات عقرب نر برای جلب توجه عقرب ماده در آغاز جفتگیری

تولید مثل

عقرب های نر برای جلب توجه عقرب ماده، از انتشار مواد شیمیایی از بدن خود، به نام فرومون های جنسی استفاده می کند. علاوه بر این عقرب های نر، با انجام حرکاتی موزون و جالب سعی در جلب توجه عقرب ماده به سمت خود دارند.

هنگامی که توجه یک عقرب ماده، جلب می شود، جنس نر از انبرک‌هایی استفاده می کند تا خود را روی بدن جفت ماده، ثابت کند. بنابراین در حالی که انبرک های هم را گرفته اند، حرکاتی شبیه به "رقص" انجام می دهند. سپس عقرب نر، در این حین اسپرم های خود را به ماده انتقال می دهد تا لقاح در بدن عقرب ماده صورت بگیرد.

اسپرم، درون ساختاری به نام اسپرماتوفور موجود است. جفت ماده در تماس با اسپرماتوفور اسپرم ها را به منافذ دستگاه تناسلی خود وارد می کند و در نتیجه تخم ها بارور می شوند. برای برخی از گونه‌ها، روند جفت گیری ممکن است بیش از 24 ساعت طول بکشد.

همنوع خواری جنسی، اگرچه در میان عقرب ها نادر است، اما گاهی اوقات ممکن است پس از جفت گیری اتفاق بیفتد. به همین دلیل، جنس نر پس از اتمام جفت گیری سریع عقرب ماده را ترک می کند تا توسط آن خورده نشود.

تخم عقرب

عقرب ها تخمگذاری نمی کنند. تخم های بارور شده در بدن عقرب ماده رشد می کنند. بسته به نوع عقرب، دوره تولید مثل (از باروری تا زایمان) ممکن است دو ماه تا دو سال طول بکشد.

اگر لقاح موفقیت آمیز باشد، تخم ها، جنین را تشکیل می دهند تا سرانجام، عقرب ها به وجود بیایند.

عقرب ها در دوره نوزادی

عقرب ماده، هنگام زایمان نوزادها را یک به یک از محوطه شکمی آزاد می کند. وقتی نوزادها به دنیا می آیند، مانند نسخه کوچکی از والدین به نظر می رسند.

اندکی پس از تولد، عقرب های کوچک روی پشت عقرب ماده بالا می روند و تا اولین پوست اندازی خود بر پشت عقرب ماده باقی خواهند ماند. به نوعی تا زمانی که اطمینان حاصل کنند که در معرض خطر نخواهند بود بر پشت عقرب ماده باقی می مانند.

عقرب ها تا اولین پوست اندازی پشت عقرب ماده می مانند

عدم وجود اسکلت مستحکم و توسعه یافته، عقرب های تازه متولد شده را بی دفاع و در برابر حملات شکارچیان بسیار آسیب پذیر می‌کند، اما با حمایت عقرب ماده، این خطرات کاهش می یابد.

از طرف دیگر؛ به عنوان یک واقعیت عجیب و با توجه به وجود رفتار کانیبالیسم (همنوع خواری) در عقرب ها، اگر عقرب ماده پس از زایمان، غذای کافی در اطراف خود نداشته باشد، از نوزادان خود تغذیه می کند. این عمل، او را از یک مادر محافظ به یک شکارچی خشن تبدیل خواهد کرد.

نوزادان عقرب به طور متوسط 25 تا 35 عدد هستند. البته در برخی گونه های خاص تعداد نوزادان می تواند بیشتر باشد. متوسط تعداد نوزادان در عقرب ها بین 2 تا 90 نوزاد است.

این نوزادان تازه متولد شده، نسخه هایی مینیاتوری از عقرب های بالغ خود هستند اما اسکلت توسعه یافته ندارند. این عقرب ها برای زنده ماندن در محیط، به مادرشان نیاز دارند. آن ها علاوه بر اینکه اندازه کوچکی دارند، دارای رنگ سفید و شفاف و بافت بسیار نرم نیز هستند.

آن ها تا زمان اولین پوست اندازی خود که تقریباً دو هفته پس از تولد رخ می دهد، در کنار عقرب ماده می مانند. پس از آن، این عقرب ها، بدن محافظ خود را رها می کنند و برای شکار خود به بیرون می روند. آن ها پنج بار دیگر قبل از رسیدن به رشد کامل، پوست اندازی می کنند. یک عقرب ماده می تواند عقرب های دیگری، بین چند ماه تا یک سال پس از آخرین جفت گیری به دنیا بیاورد.

تولید مثل برخی عقرب ها به عنوان بکرزایی شناخته می شود که نوعی از تولید مثل غیر جنسی است که رشد جنین در آن می تواند بدون لقاح رخ دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با عقرب ها، حتماً مقاله دانستنی های ضروری درباره عقرب را مطالعه کنید.

بلوغ و آغاز دوره تولید مثل در عقرب ها

بعد از اولین پوست اندازی، نوزادان عقرب از پشت عقرب ماده پایین می روند و پراکنده می شوند. در طول چرخه زندگی، عقرب ها به طور معمول پنج یا شش بار پوست اندازی می‌کنند تا به بلوغ برسند.

عقرب ها به آرامی رشد می کنند و در مقایسه با عنکبوت ها و حشرات عمری طولانی دارند.

برخی عقرب ها تا 20 سال به طور شگفت آور زندگی می کنند ، اما به طور معمول، عقرب ها سه تا پنج سال زندگی می کنند، حتی برخی برخی می توانند تا ده یا پانزده سال نیز زنده بمانند.

مکان زندگی عقرب ها

بیشتر عقرب ها در محیط هایی نظیر موارد زیر زندگی می کنند:

1. صخره ها

2. پوست درختان

3. چوب و الوارها

4. قسمت هایی که به سطح زمین نزدیک هستند

زیستگاه عقرب ها کجاست

پناهگاه عقرب ها در خانه

عقرب ها در اطراف خانه ها در مکان های زیر به دنبال پناهگاه هستند:

1. تخته ها

2. انباشته ای از چوب و هیزم

3. مکان های تاریک و گوشه های انبار و کمدها

آن ها از طریق مکان های زیر وارد خانه می‌شوند:

1. منافذ موجود در پنجره

2. شکاف های اطراف درب

3. گیاهان نزدیک به دیوارهای خانه

برای از بین بردن عقرب ها در محیط خانه و یا ویلاها، علاوه بر آگاهی از محل اختفای آن ها، باید از سموم کشنده عقرب استفاده کرد. راه حلی منطقی که به سرعت منجر به نابودی این موجودات خطرناک می گردد.

 

 

خرید سم عقرب کش پیگانیک

نحوه خرید سم عقرب کش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید