دنیای شگفت انگیز عقرب ها

قطعاً هر یک از ما ایرانیان به واسطه زندگی در یکی از عقرب خیزترین نقاط دنیا، در رابطه با عقرب ها تا حدودی اطلاعات داریم و آن ها را تا حد ممکن می شناسیم. با این وجود در این مقاله شما را با حقایقی در رابطه با عقرب ها آشنا خواهیم کرد که کمتر کسی از آن ها چیزی می داند. پس با ما همراه باشید تا جذاب ترین حقایق در مورد عقرب ها را در این مقاله مطالعه کنید.

عقرب ها از جمله متنوع ترین جانداران ساکن در کره زمین هستند:

تاکنون حداقل 1750 گونه از عقرب مختلف توسط دانشمندان شناسایی و ثبت شده است. این گونه ها هم اکنون نیز در حال حیات هستند اما 13 گونه دیگر از عقرب ها نیز شناسایی شده که منقرض شده اند. اگر امروزه بیش از 1700 گونه عقرب در جهان زندگی می کند، حتی تصور اینکه میلیون ها سال پیش چه تعداد از آن ها بر روی این کره خاکی وجود داشته، می تواند برای ما ترسناک و در عین حال حیرت انگیز باشد.

عقرب ها زهری دارند که حتی از سیانور قوی تر است:

شاید باور این مطلب برای اغلب افراد، مشکل باشد اما اینکه زهر عقرب ها تا این حد قدرتمند است واقعیت دارد. در حقیقت عقرب ها زهری با اثر 100000 برابر قوی تر از سیانور دارند. اکنون ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر چنین است، چطور اغلب افراد از نیش عقرب ها جان سالم به در می برند؟ این سوال یکی از عجایب طبیعت به حساب می آید، زیرا عقرب ها در هر بار نوبت نیش زدن تنها می توانند دوز بسیار کمی از زهرشان را وارد بدن افراد کنند.

عقرب هایی وجود دارند که طول بدنشان به 23 سانتیمتر می رسد:

رکورد بزرگترین عقرب پیدا شده به روی کره زمین، به عقربی به نام هترومتروس سوآمردامی تعلق دارد، اما با این حال در میان تمامی گونه های عقرب، عقرب امپراطور به عنوان بزرگترین گونه شناخته می شود. تنها در کشورهای هند و سریلانکا، گونه هایی از عقرب وجود دارند که می توانند تا اندازه 23 سانتیمتر رشد کنند. این عقرب ها با طول 23 سانتیمتری شان، به بزرگی کفش یک انسان بالغ به نظر می رسند و با احتساب طول دمشان، تقریباً می توانند طولی معادل طول ساق پای یک فرد بالغ با قد متوسط داشته باشند.

عقرب امپراطور

تعداد کمی از انواع گونه های عقرب، زهر کشنده دارند:

همان طور که قبلا اشاره کردیم، 1750 گونه عقرب که همواره در حال حیات هستند، وجود دارد و همه این عقرب ها نیز دارای زهر هستند. اما اگر تمام این گونه ها، زهر کشنده داشته باشند، می بایست هر ساله بر اثر گزیده شدن توسط عقرب ها شاهد مرگ صدها هزار انسان باشیم؛ اما چنین نیست. طبیعت این موضوع را به روش دیگری حل کرده است، به طوری که تنها 25 گونه از این 1750 گونه عقرب، دارای زهری کشنده برای انسان ها می باشند و خبر خوب دیگر این است که این عقرب ها به شدت کمیاب هستند.

عقرب ها استاد سازگاری و تطبیق با شرایط هستند:

 هر موجود زنده برای حفظ بقاء خود، تا آنجا که بتواند با محیط زیستش سازگار می شود. در حالی که بعضی حیوانات سعی در سازگاری با محیط دارند، بعضی دیگر در بازی سازگاری با طبیعت، خبره هستند. عقرب ها از جمله موجودات نیرومندی هستند که هنر سازگاری با محیط های مختلف را به خوبی یاد گرفته اند. آن ها به قدری در این کار استادند که تقریباً می توانند در هر جایی از دنیا زنده بمانند. در واقع آنتارکتیکا یا قطب جنوب تنها منطقه ای است که عقرب ها نمی توانند در آنجا زندگی کنند.

در 430 سال ابتدایی ظهور عقرب ها بر روی کره ی زمین، این موجودات اسکلت های خارجی از جنس آهکی و سرشار از کلیسم داشتند که بسیار سخت و مقاوم بود. حتی تشعشعات هسته ای نیز قادر به نفوذ در اسکلت مقاوم عقرب ها نیست. این مقاومت بدنی بالا، در کنار قدرت استتار که عقرب ها همواره از آن برخوردار بوده اند، این جانداران اعجاب انگیز را در برابر شرایط بحرانی مانند انفجارهای هسته ای، قادر به بقاء می کند.

در برخی فرهنگ ها عقرب، یکی از خوراکی های خوشمزه و لذیذ است:

تقریباً باور این موضوع که عقرب ها رژیم غذایی هر موجود زنده ای، حتی برخی از انسان ها را تشکیل دهند، غیر ممکن است؛ اما به هرحال در فرهنگ مردم برخی از نقاط آسیا نظیر چین، عقرب ها به عنوان یک هیولا دیده نمی شوند، بلکه به عنوان خوراکی خوشمزه و مقوی به حساب می آیند.

خوردن عقرب

عقرب به حدی برای چینی ها محبوب است که نه تنها از آن ها نمی ترسند، بلکه به چشم یک وعده غذایی لذیذ به آن نگاه می کنند. غذای چینی وجود دارد که از عقرب های سرخ شده درست می شود. این غذا در بین چینی ها آنقدر لذت بخش است که آن را به خوشمزگی خرچنگ سرخ شده ی فرانسوی می دانند، البته تنها مردم چین این طور فکر می کنند!

عقرب ها متابولیسم آهسته ای دارند:

یکی دیگر از قابلیت های خاص عقرب ها، متابولیسم بسیار آهسته بدن آن ها می باشد. عقرب ها بسته به مقدار غذایی که در دسترس دارند، می توانند بدن خود را طوری مدیریت کنند که تا یکسال بدون نیاز به تغذیه، زنده بمانند! این توانایی همراه با اسکلت خارجی مستحکم شان، عقرب ها را به قدری مقاوم کرده است که می توانند با شرایط محیطی متعددی سازگار شوند.

تفاوت فاحش در مشخصات ظاهری جنس نر و ماده عقرب ها:

تفاوت فاحش در مشخصات ظاهری جنس نر و ماده یک گونه، با عنوان پدیده ی دو شکلی جنسی شناخته می شود. این پدیده زمانی رخ می دهد که اندازه و سایر مشخصات ظاهری جنس نر و ماده ی یک گونه با هم برابر نباشد. در عقرب ها نیز مشابه اکثر حیوانات، جنس ماده جثه بسیار بزرگتر و قوی تر از جنس نر دارد. عقرب ماده به قدری قوی تر از عقرب نر است که اگر جنس نر پس از فرآیند جفتگیری نتواند به سرعت فرار کند، عقرب ماده می تواند به راحتی آن را شکار کرده و بخورد.

اینکه عقرب ها می توانند از نیش خود به عنوان ابزاری برای خودکشی استفاده کنند، یک افسانه است:

خودکشی عقرب

یکی از باورهای معروف که از گذشته در رابطه با عقرب ها وجود داشته، بیان می کند عقرب ها وقتی که توسط آتش محاصره می شوند، به وسیله ی نیششان خودکشی می کنند. این باور افسانه ای به هیچ وجه حقیقت ندارد. حقیقت این است که زهر عقرب ها بر روی خود این موجودات هیچگونه تأثیری ندارد. نه تنها آن ها خودشان را نیش نمی زنند، بلکه حتی اگر این کار را کنند، زهرشان به هیچ عنوان بر روی خودشان تاثیر کشنده ندارد.

نتیجه گیری

حقایق جالب بسیار زیادی در مورد عقرب ها وجود دارد که شما می توانید آن ها را مطالعه فرمایید؛ با این حال چیزی که باید بدانید این است که عقرب ها موجودات جالبی هستند، اما این جالب بودن آن ها برای خودشان سودمند است، نه برای قربانیانشان و نه برای من و شما، پس برای از بین بردن عقرب ها و خلاصی از شر آن ها در محیط خانه از بهترین سم کشنده عقرب اسکورپیان کیلر، بهره مند شوید.

 

 

خرید سم عقرب کش پیگانیک

نحوه خرید سم عقرب کش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید