پیدایش و چرخه تکاملی عقرب

عقرب ها موجوداتی هستند که به طبقه آراکنیدها و راسته اسکورپیون تعلق دارند. بیش از 1700 تا 2000 گونه عقرب وجود دارد که در 13 خانواده طبقه بندی شده اند. اگرچه گونه های عقرب زیادی وجود دارد، اما فقط 35 گونه عقرب وجود دارد که برای انسان خطر ایجاد کرده و کشنده هستند، به ویژه برای افراد دارای شرایط خاص مانند کودکان یا سالمندان.

در مورد نام رسمی اختصاص یافته به این گونه ها، ابهاماتی وجود دارد. در چندین منطقه از آمریکای لاتین، مردم از آن ها به عنوان آلاکرانز یاد می کنند، که از کلمه عربی "العقرب" آمده است و در جاهای دیگر نیز اسکورپیون نامیده می شوند که از کلمه لاتین "اسکوروپیومکیس" نشات گرفته، اما هر دو وجه تسمیه صحیح هستند و به همان عقرب دلالت دارند.

به گفته دانشمندان، این موجودات بیش از 400 میلیون سال در کره زمین وجود داشته اند، اما در مورد تاریخچه تکاملی آن ها هنوز سؤالات بسیاری وجود دارند که نیاز به پاسخ دارند. تاریخ کهن آن ها یک رمز و راز است، اما برخی فکر می کنند که منشاء آن ها از حیوانات آبزی هست که به تدریج با زندگی در خشکی خو گرفته اند. در این مقاله بیشتر با زندگی این عقرب های شگفت انگیز آشنا می شویم.

این آراکنیدها که بعضاً به اشتباه به عنوان حشرات شناخته می شوند، عمدتاً با داشتن دو عدد چنگال بزرگ و قدرتمند به شکل انبر به نام پدیپالپ و یک دم بلند همراه با یک نیش که از آن برای تزریق زهر خود استفاده می‌کنند، شناخته می شوند. علاوه بر آن، آن ها دارای هشت پا، یک جفت ضمائم پیش دهانی، اسکلت خارجی و گیرنده های حسی پرز مانند هستند که به آن ها کمک می کنند تا در محیطی طبیعی و خصمانه مانند کویر زنده بمانند.

تغییرات ظاهری عقرب ها در گذر زمان

بقایای عقرب در بسیاری از سنگواره های فسیلی، از جمله ذخایر دریایی سیلورین و رودخانه ای دونین، رسوب زغال سنگ از دوره کربنیفر و در کهربا یافت شده است. قدیمی ترین عقرب های شناخته شده حدود 430 میلیون سال پیش در دوره سیلورین زندگی می کردند. اگرچه زمانی اعتقاد بر این بود که در کف دریاهای کم عمق گرمسیری زندگی می کرده اند، اما امروزه در مورد عقرب های اولیه، اعتقاد بر این است که از ابتدا زمینی بوده اند.

فسیل عقرب

در حال حاضر، 111 گونه فسیل عقرب یافت و شناسایی شده است. اجداد عقرب ها دارای چشم های پیچیده ای بوده اند، اما با اقتباس از یک سبک زندگی شبانه، ساده تر شدند.

پهن بالان، که معمولاً عقرب های دریایی نامیده می شوند، موجوداتی آبزی بودند که در دوره پالئوزوئیک زندگی می کردند و چندین ویژگی جسمی مشترک با عقرب ها داشتند و با آن ها ارتباط نزدیکی دارند.

گونه های مختلف پهن بالان از 10 سانتیمتر تا 2.5 متر رشد می کنند با این حال، آن ها تفاوت های آناتومیکی را نشان می دهند و آن ها را به عنوان گروهی متمایز از نزدیکان شان در دوره کربنیفر نشان می‌دهد. با وجود این، معمولاً به آن ها عقرب دریا گفته می شود، تصور می شود که پاهای آن ها کوتاه، ضخیم و ضعیف بوده و به یک پنجه قوی ختم شده است. به نظر می رسد که آن ها ویژگی هایی را در خود تقویت کرده اند که به مقاومت آن ها در برابر امواج  و ایستادگی آن ها در روی صخره ها یا جلبک دریایی کمک می کند، مانند پاهای یک خرچنگ ساحلی. تجزیه و تحلیل های علمی نشان می دهند که پهن بالان یک گروه مجزا از عقرب ها هستند.

رده بندی و تحول عقرب ها

طبقه بندی

با توجه به تنوع گسترده بندپایان، آن ها به پنج زیر شاخه طبقه بندی می شوند و یکی از آن ها گیره داران یا کلیسراها هستند که شامل بندپایانی است با اندامی که از یک کوتیکول متشکل از پروتئین ساخته شده است که دارای دو بخش سفالوتوراکس و شکم است.

گنجاندن عنکبوت های دریایی یا پیکنوگونیدها در زیر شاخه گیره‌داران باعث اختلافات در جامعه علمی شده است، آن ها همچنین موقعیت عقرب ها را در طبقه خود را مورد پرسش قرار داده اند هرگونه تغییر و تحول باعث ایجاد ساختار جدید خانواده و بروزرسانی کلیه مستنداتی خواهد شد که ما در دست داریم زیرا سال هاست که عقرب ها بعنوان ابتدایی ترین عنکبوتیان شناخته می‌شوند.

طبقه عنکبوتیان بیش از 100000 گونه دارد که شامل عقرب ها، عنکبوت ها، کنه ها و انواع دیگر موجودات کوچک است.

عنکبوتیان به 14 رده تقسیم می شوند، که شامل حیوانات در حال انقراض و زنده است، عقرب یکی از 11 رده ای است که تا به امروز زنده مانده است. متعاقباً، از رده عقرب، زیرشاخه های جدید، خانواده ها، جنس ها و گونه هایی وجود دارند که در نتیجه، 2000 گونه عقرب که تقریباً در جهان وجود دارند را تشکیل می‌دهند.

 سیر تکاملی

چندین فسیل عقرب وجود دارد که به مطالعه در مورد عقرب ها آن ها بسیار مؤثر و کمک کننده بوده اند، زیرا آن ها در رزین گیاهی و همچنین در بقایای رودخانه و مصب‌ها، به خوبی حفظ شده اند. بنابراین دانشمندان توانسته اند شباهت هایی بین اعضای همان رده ایجاد کنند و نظریاتی درباره روند تکاملی آن ها ارائه دهند.

فسیل های عقرب در بررسی دقیق عقرب ها بسیار مؤثر بوده اند

طبق تجزیه و تحلیل علمی، گیره داران از موجودات دریایی که تقریباً 445 میلیون سال پیش در کره زمین می زیسته اند، تکامل یافته اند. این تأییدات از شواهد بیش از 100 فسیل عقرب یافت شده بدست آمده است که برخی از آن ها به قدمت 430 میلیون سال است، یعنی دوره سیلورین که اولین ماهی غضروفی، اجداد کوسه ها ظاهر شدند.

عقرب ها با پهن بالان مرتبط هستند، موجودات آبی در حال انقراض معروف به عقرب های دریایی که میلیون ها سال پیش در دوره پالئوزوئیک زندگی می کردند و بیش از 240 گونه داشتند ظاهراً آن ها و عقرب ها ویژگی های بسیار مشابهی دارند و برخی از پهن بالان ممکن است توانسته باشند با زندگی زمینی سازگار شوند، اگرچه بسیاری از محققان تصور می کنند که با عقرب های مدرن ارتباطی ندارند.

نظریه های جایگزین نشان می دهد که اجداد اولیه وجود داشته است که عقرب ها را از سایر عنکبوتیان جدا کرده و ویژگی های منحصر به فردی را در اختیار آن ها قرار می دهد، از جمله ویژگی های تولید مثلی، زیرا همه عقرب ها زنده زا هستند، در حالی که عنکبوت ها و سایر عنکبوتیان این فرآیند را از طریق تولید تخم یا سایر فرآیند پیله تنی انجام می دهند. بنابراین، چنین تنوعی باید از نیاکان کلیدی ناشی شود که در هاله ابهام باقی مانده است. با وجود تمام تغییراتی که در طول سالیان دراز در عقرب ها به وجود آمده است و همه جا از آن ها به عنوان موجوداتی سخت جان نام برده می شود، عقرب ها نمی توانند در مقابل سم قوی عقرب کش پیگانیک مقاومت کنند.

 

 

خرید سم عقرب کش پیگانیک

نحوه خرید سم عقرب کش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید